Fordon

Svenska snökedjorna fälls ut vid behov

Onspot. Foto: Onspot
Onspot på brandbil. Foto: Onspot / VBG-Group

Istället för att montera snökedjorna på däcken, och därmed också behöva ta bort dem, erbjuder svenska företaget en utfällbar lösning.

Publicerad

Mellan fem och sex procent av lastbilarna som numera säljs på den svenska marknaden har lösningen Onspot för att öka friktionen på isigt väglag. Onspot är en automatisk snökedja som aktiveras från fordonets instrumentbräda, när föraren trycker på en knapp.

Ulrik Andersson är försäljningschef för Onspot, som är en del av VBG Truck Equipment AB. Han beskriver lösningen så här:

– Det är ett hjul med kedjor på som sitter på en arm som pressas mot drivhjulet. När däcken snurrar pressas kedjorna ut så att de hamnar under däcken.

Den automatiska snökedjan monteras på drivaxeln och fungerar enligt Ulrik Andersson ihop med i princip alla fordon över 3,5 ton med bakhjulsdrift.

När Ny Teknik når honom sitter han i bilen, på väg att besöka ett av företagets kontor i norra Frankrike. Tillverkningen sker dock i VBG Groups fabrik i Vänersborg - och i Nordamerika för den amerikanska marknaden. Företaget har just gjort sitt bästa år någonsin, i takt med en stark utveckling för fordonsindustrin.

Nu satsar de på att Onspot ska börja användas mer i bussar:

– Vi håller på att ta fram nya fästen, eftersom vi har märkt en stor efterfrågan bland bussar, både kort- och långfärdsbussar. Nu arbetar vi även mot terminaltraktorer, för att kunna fungera ihop med betydligt fler märken.

En annan marknad som Ulrik Andersson hoppas på är utryckningsfordon, som ambulanser.

Filmen nedan visar Onspot i trafiken:

Onspot

Lösningen bygger på ett patent från amerikanen W.H. Putnum, från år 1915.

Första versionen byggdes 1977, i Sverige av svenske ingenjören Göran Törnebäck.