Fordon

Svenska Northe med i BMW:s satsning på nya laddtekniken

Plug & Charge ska lindra betalkrånglet vid elbilsladdning. Senast att satsa på tekniken är BMW – och med på resan är ett svenskt uppstickarbolag.

Publicerad

Att ladda elbilen är inte alltid en sömlös upplevelse, vilket har väckt en hel del kritik de senaste åren. Användare kan behöva en hel uppsättning medlemskap, kort och rfid-taggar för att bilen ska bli praktiskt användbar vid längre resor som kräver snabbladdning. Situationen blev till och med statsrådsstoff, när avgående energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) satte ner foten.  

Ett försök till lösning är en standard som kommit att få namnet Plug & Charge (ISO 15118). Den möjliggör att en förare automatiskt debiteras för överförd elenergi genom en förinställd betalningslösning, eftersom bilen kan identifieras genom kommuniktion via laddkontakten. 

Tesla har sedan 2017 löst det här på eget vis. Eftersom företaget äger sin egen laddinfrastruktur är det betydligt enklare.

Ionity stöder Plug & Charge

Plug & Charge har börjat rullas ut bland övriga laddnätverk och fordonstillverkare. Sedan i fjol stöder till exempel hela Ionitys laddnätverk standarden. Antalet bilmodeller med inbyggt stöd ökar också.

Från och med nästa år blir Plug & Charge tillgängligt i de första modellerna från BMW Foto: BMW

Nyligen meddelade BMW att de första modellerna får stöd för Plug & Charge från mitten av 2023. Eftersom BMW är delägare i Ionity kommer det inte som en överraskning.

Biltillverkaren menar att den blir först med att möjliggöra stöd för flera laddningsavtal i samma lösning. Minst fem laddavtal från olika laddnätverk ska kunna kopplas till samma bil. En förutsättning är dock att laddnätverket är anslutet till det europeiska E-roamingnätverket Hubject.

Northe i partnerskap med BMW

Det svenska laddbolaget Northe (tidigare Charge4go), grundat 2020 av David Fauné, Tamas Hess och Stefano De Colli, har inlett ett partnerskap med BMW kring Plug & Charge. 

Northes plattform samlar olika laddnätverk i en och samma app, och underlättar på så sätt betalning. En sorts metatjänst för laddnätverk, alltså. Bolagets plattform kommer nu att integreras i BMW:s Plug & Charge-lösning.  

Vinsten för Northe är att det blir en ny väg in för nya betalande kunder.  

– För oss är det ett verktyg för att göra tjänsten mer tillgänglig, säger Tamas Hess till Ny Teknik, och lyfter även nyttan för företagskunder och bilar med flera användare.