Fordon

Svensk elbåt visas upp i helgen – söker kritik

En styrpulpetbåt med plats för fyra och elektrisk drivlina med räckviddsförlängare. I helgen visas den upp på västkusten.

Publicerad

Elektrifieringstrenden har även nått sjöfarten. Under våren har antal olika initiativ visats upp. Till helgen visas en styrpulpetbåt med plats för fyra kallad Starcut upp. Den presenteras av företaget Orust E-boats men den är byggd av Jan Qvist på Salt Teknik och Maskinservice i Vaxholm.

Den båt som nu finns att betrakta är en 6 meter lång prototyp. Den serieproducerade varianten ska bli en seriehybrid med elmotor och ett batteripaket på 20 kilowattimmar. Det ska ge den en räckvidd på 15 nautiska mil (knappt 28 kilometer) vid 15 knops fart. Dessutom utrustas den med en liten förbränningsmotor som en så kallad räckviddsförlängare.

Skrovet är från början byggt för eldrift vilket bland annat innebär att det lätt och utan så kallad planingströskel, för att ge ett så litet vågsvall som möjligt. Totalt väger båten 600 kilo inklusive 170 kilo batterier.

– Det är så här skroven kommer att se ut i morgon. Det som drar upp vågor innebär att energi förbrukas. Det vill man minimera, säger Arne Lindström på Orust E-boats.

Ambitionen är att båten ska kosta under en halv miljon kronor. Tanken är att den ska börja levereras nästa år. Den är delvis finansierad genom stöd från Energimyndigheten.

Till helgen visas den upp på ett evenemang vid Hällevik Yacht Club på Orust, där även Tesla medverkar. Förhoppningen är att kunna ta emot förslag på förbättringsåtgärder innan båten går i serieproduktion.

– Sverige ligger i framkant vad gäller fordonsteknik. Men Norge ligger före oss när det kommer till elektrifiering. Vi får inte tappa tempot. Det gäller bara att få tummen ur och börja göra grejerna, säger Arne Lindström.