Fordon

Svänghjulet ska ge 80 extra hästkrafter

Ett svänghjul på bakaxeln ska ge Volvos bilar extra hästkrafter. Samtidigt sparas bränsle och tekniken är billigare än elhybrider. I höst ska tekniken testas på vägarna.

Publicerad

<p>På Volvo Personvagnars labb pågår nu de sista finjusteringarna på en S60 som försetts med ett svänghjul på bakaxeln. Vid en inbromsning används energin för att sätta fart på svänghjulet av kolfiber som snurrar upp till 60 000 varv per minut. Den vanliga motorn slås då av. Vid acceleration eller drift återanvänds energin i svänghjulet, vilket ger bilen upp till 80 extra hästkrafter.</p> <p>Senare i höst ska bilen testas på allmänna vägar, berättar projektledare Mathias Jörgensson.</p> <p>- Testerna ska verifiera de värden för bränslebesparing och extra effekt vi sett i våra simuleringar.</p> <p>Volvo blir därmed en av de första biltillverkarna i världen som testar svänghjul som hybridteknik i en vanlig bil.</p> <p>Projektet startades förra hösten och har en total budget på 20 miljoner kronor, varav 6,57 miljoner kommer från Energimyndigheten. Förutom Volvo Personvagnar deltar Volvo Powertrain och SKF, som specialister på lager, smörjning och tätningsteknik.</p> <p>Själva svänghjulet är detsamma som används inom Formel-1 och levereras av det brittiska företaget Flybrid Systems.</p> <p>-?Utmaningen är att bygga ett helt system där svänghjulet samverkar på rätt sätt med allt övrigt i bilen som växellåda, el- och bromssystem, säger Mathias Jörgensson.</p> <p>Jämfört med hybridsystem med elmotorer och batterier kan svänghjulstekniken bli betydligt billigare. När den kan sitta i serieproducerade bilar har dock Volvo ännu inte meddelat.</p>