Fordon
Suzuki stryper försäljningen av ikonmodell för att inte få böter
Suzuki Jimny är en modern klassiker. Men trots att den kom i ny skepnad i fjol ser framtiden för bilen tuff ut. Modellen släpper ut för mycket koldioxid – och nu är det tal om att begränsa försäljningen.
När Suzuki 2019 lanserade Jimny i ny tappning så blev den varmt mottagen. Liten, charmig och trendig – helt rätt i tiden. Eller?
Succén kan bli kortvarig, i varje fall inom Europa.
Runt om i Europa har Suzuki varit lite avvaktande till försäljning och i bland annat Storbritannien har tillverkaren gått ut och bekräftat att Jimny bara ska säljas i ett väldigt begränsat antal, rapporterar Autocar India i en artikel.
Skälet: den lilla retro-stylade off-roadern, som i fjol utsågs till ”World Urban Car”, är ett utsläppsmässigt ”sänke”.
För trots att det bara sitter en liten 1,5-litersmotor under huven så släpper Jimny ut 178-198 gram koldioxid per km. Och när vi nu går mot en allt skarpare utsläppsgräns, med hot om enorma böter, hänger Jimny löst.
Jimny kan bli transportbil
När kraven träder i full kraft 2021 ska det genomsnittliga koldioxidutsläppet ligga under 95 g/km. Förvisso har Suzuki undantag och tillåts ett högre snitt med tanke på att de säljer så pass få bilar i Europa. Men trots det har de problem med Jimnyn. Säljer de för många förstör det ekvationen för de renare modellerna Ignis (127-130 g/km) och Swift (113-128 g/km).
Men det finns fortfarande ett kryphål för Suzuki. Enligt källor till Autocar India (Suzuki är en bjässe på den marknaden) finns det en plan att lansera Jimny i Europa som en transportbil till nästa år.
Om modellen klassificeras som en kommersiell modell i gruppen N1 är utsläppskraven inte alls lika hårda. Det generella utsläppsmålet i den klassen är satt till 147 g/km, men om ett märke säljer mindre än 22 000 transportbilar om året – så får företaget sätta upp ett eget mål.
Ny Teknik har försökt nå Suzuki för en kommentar, men bolaget har inte återkommit.