Fordon

Studie: Rost kan ge din bil sämre krockskydd

Gamla Bettan rullar på, men hur säker är hon egentligen? I en ny studie har Folksam krocktestat rostangripna bilar. Resultatet visar att rost kan påverka säkerheten avsevärt.

Publicerad

Krocktestorganisationen Euro NCAP rammar årligen in hundratals bilar i olika former av barriärer för att undersöka hur säkra de är. Numera är även småbilar fullpackade med teknik och otroligt krocksäkra. Den snabba utvecklingen innebär att äldre bilar verkligen har hamnat långt efter när det kommer till skydd.

Men avsaknad av den senaste tekniken är inte det enda som påverkar. I vad försäkringsbolaget Folksam kallar för ett unikt test har man studerat rostangripna bilar – och sett hur negativt angreppen inverkar på säkerheten.

 – Kunskapen om rostens påverkan på en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten. En allmän uppfattning är att hållfastheten hos en stålstruktur påverkas negativt av kraftig rostbildning. För första gången har vi nu jämfört krocktest mellan när en bil var ny och när samma modell är angripen av rost för att se vad den har för påverkan på krocksäkerheten, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

För att avgöra om rost påverkar krocksäkerheten testades två begagnade bilmodeller av årsmodell 2003-2004 (Mazda) och 2004-2007 (VW Golf), enligt samma testprotokoll som användes av Euro NCAP när bilmodellerna var nya. I Folksams test beräknades hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som genomfördes för bägge bilmodellerna var ett frontalkrock- och ett sidokrocktest. För VW Golf genomfördes även ett stolpkrocktest.

Och vad kom man då fram till?

–  Det är inte självklart att bilens krockskydd försämras om vissa av balkarna är rostangripna, utan det beror på var rosten sitter. Testerna med VW Golf visar att även om rosten såg relativt omfattande ut på bilens yttre karossdelar påvisades inte någon skillnad i krocksäkerhetsegenskaperna mellan en ny och rostig bil då de inre strukturerna inte var ansatta av rost, säger Anders Ydenius.

Så trots att folkan var rostig, påverkades inte säkerheten. Men den japanska modellen höll inte alls måttet.

– De båda Mazdabilarna som ingick i testet hade så omfattande rostskador att flera balkar var försvagade vilket ledde till en tydlig försämring av krockskyddet från fyra stjärnor till tre. Det motsvarar ca 20 procents ökad risk för död eller svår skada vid en kollision, fortsätter Anders Ydenius.

Samtliga testade bilar var trafikdugliga och godkända på besiktningen. Faktum är att väldigt få bilar underkänns på grund av rost i bärande struktur – och det är något som Folksams expert kritiserar.

–  Bilprovningen granskar rostangrepp i bärande strukturer och underkänner om rosten är för omfattande. De testade bilarna tyder på att bilar med kraftig rost i bärande balkar kan klara besiktningen. Det kan handla om slarv eller olika bedömningar av enskilda besiktningsmän. Det kan även indikera att det nuvarande regelverket från Transportstyrelsen är för generöst när det gäller grövre rostangrepp.

Ett problem är säkerligen att flertalet bilar numera har stora plastskärmar som täcker underredet. Detta för att ge bättre aerodynamik – vilket innebär bättre bränsleprestanda. Men skärmarna innebär ett problem vid besiktning. Demontering tar för lång tid – och det är först när man går på djupet som den allvarliga rosten kan upptäckas.

 

Resultat

Testmoment

Golv V nybilstest 2004

Golf V test med rost

Mazda 6 nybilstest 2003

Mazda 6 test med rost

Frontalkrock 64 km/h

13

12,147

11

7,289

Sidokolllision 50 km/h

16

16

13

8,520

Stolptest 50 km/h

2

2

2

(2)

Bältespåminnare

2

2

0

0

Summa poäng

33

32

26

18

Stjärnor i Euro NCAP

5

4*

4

3

Fakta om testet

För att avgöra rostens inverkan på krocksäkerheten har Folksam av engagagemang för sina kunder testat två begagnade bilmodeller enligt samma testprotokoll i Euro NCAP som när bilmodellerna var nya.

Krocktestet gjordes enligt Euro NCAP:s testprotokoll 2004 med VW Golf generation 5 (2004-2009) och enligt protokoll 2003 med Mazda 6 (2003-2004). Krocktesterna utfördes på Thatcham Research i England certifierade för att testa enligt Euro NCAP:s protokoll.

I detta test fokuserades enbart på att beräkna hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som gjordes var en frontalkrock, där 40 procent av fronten kördes in i en deformerbar barriär i 64 km/h, ett sidokrocktest, där den stillastående bilen blir påkörd av en vagn med en deformerbar barriär i 50 km/h, samt ett stolpkrocktest där bilen skjuts i sidled mot en fast stolpe i 50 km/h. VW Golf kördes i alla tre tester medan Mazda bara testades i två, frontalkrocktestet och sidokrocktestet.

Bilarna som köptes in var besiktade och godkända att köras i trafik vid inköpstillfället.Rostangreppen i Golfen satt i huvudsak längs med sidbalkarna delvis som en konsekvens av ansamlad smuts innanför hjulhusinnerskärmarna. Inre sidobalkar och rambalkar var i relativt gott skick. På Mazda 6 var sidobalkarna relativt svårt rostangripna men också tvärbalkarna bakom hjulhus och inre sidobalkar. Rambalkarna hade omfattande ytrost men ingen utbredd gravrost. Framvagnsramen var punktvis genomrostad och hade omfattande djupare ytrost.