Fordon

Stopp för Flygande Skuggan

Fem i tolv avbryter regeringen upphandlingen av det obemannade spaningsplanet Shadow 200. "Skuggan" var tänkt att ersätta Ugglan, som sjunger på sista versen. Kontraktet låg klart för godkännande men nu backar regeringen ur.

Publicerad

- Det här är en tråkig utveckling. Nu kommer vi inte att ha någon ersättning för Ugglan, som faller för ålderstrecket vid årsskiftet – om det inte pumpas in mer pengar i systemet, säger pressofficeren på K3 i Karlsborg, Jens Ramhöj, till Ny Teknik.

Det är en av drygt 30 sparåtgärder inom försvaret som regeringen lägger fram för riksdagen att fatta beslut om. Sammantaget ska det ge 2,3 miljarder kronor i minskade utgifter för försvarsmateriel till 2011.

Högt upp på sparlistan står ”avbryt upphandlingens av taktisk obemannad flygfarkost TUAV”.

Det är en helomvändning av regeringen, som så sent som i budgeten för 2008 tog beslut att påbörja upphandlingen.

Taktiska obemannade flygfarkoster är det hetaste heta när det gäller försvarsmateriel. Alla länder vill ha dessa små plan som kan skickas ut på timslånga spaningsuppdrag och visa bilder i realtid i markkontrollens dator.

- Det handlar om förmågan att se terrängen utan att själv vara där. Bland annat skyddar det ett förband mot obehagliga överraskningar, säger Jens Ramöj.

Upphandlingen av det nya systemet Shadow 200 från det amerikanska företaget AAI har legat klar för underskrift av regeringen en längre tid.

Meningen var att sammanlagt sex Shadow 200 skulle ha levererats nästa år samtidigt som man skrotade det tio år gamla spaningssystemet Ugglan från franska Sagem.

Ugglan håller inte måttet i dag. Det är ett gammalt system.

- Ugglan har sett sina bästa dagar. Ett byte av system skulle ge en högre utnyttjandeeffekt till en lägre underhållskostnad, säger Jens Ramhöj.

En ”uggla” kan bara vara i luften i två timmar i sträck och flyga 6-7 mil medan en Shadow 200 kan flyga 12 mil och vara i luften 6-7 timmar.

Shadow 200 är också lättare att hantera än Ugglan och billigare i drift, enligt Jens Ramhöj.

Av de nio ”ugglor” som levererats till K3 under åren lopp är det bara några stycken som fortfarande kan flyga. Övriga används som reservdelslager.

På K3 i Karlsborg finns också mini-UAV-systemet Falken från det israeliska företaget Elbit. Försvaret köpte in ett dussin Falken för att användas av Nordic Battlegroup 2008.

- Men Falken kan inte jämföras med Shadow. Systemen jobbar på två olika nivåer. Falken kan bara vara uppe i en timme och flyga en mil, säger Jens Ramhöj.

Falken ser ut som ett litet modellplan som packas upp för hand och skjuts iväg för hand, till skillnad från Ugglan och Shadow, som kräver större transporter och en utskjutsramp för att lyfta.

Falken väger bara fem kilo och hela systemet kan packas ned i två ryggsäckar. Det gör att det snabbt kan tas med på internationella uppdrag i väntan på kraftfullare underrättelsesystem.

På Uppsalaföretaget Imint, som utvecklar bildanalysprogram för Falken och Ugglan, är man orolig för utvecklingen.

- Efter årsskiftet kommer Sverige att stå utan taktisk spaningsförmåga och risken finns att vi tappar kompetens när det gäller bildanalys till exempel, säger Harald Klomp, vd för Imint.

I förra veckan demonstrerade Imint en ny version av bildanalysprogrammet för K3 i Karlsborg och den här veckan ska ska Cybaero i Linköping få tillgång till samma program för sin obemannade helikopter-UAV Apid 55.