Fordon
Stopp för Chevrolet i Europa
GM stoppar nu försäljningen av Chevrolet i Europa för att stötta märkena Opel och Vauxhall.
GMs vice ordförande Steve Girsky påpekar att åtgärden kommer att stärka alla GMs varumärken.
Försäljningen av märket Chevrolet i Europa har legat kring ett par hundra tusen bilar om året. Märket kan ha konkurrerat med GMs europeiska dotterbolag Opel/Vauxhall, som har bilar i liknande storleksklasser som Chevrolet.
Opel/Vauxhall har kämpat med dålig lönsamhet under ett flertal år, och även varit på väg att säljas. Men sedan GM bestämt sig för att behålla denna europeiska division vill man nu också underlätta försäljningen av bilar.
Det är främst de småbilar som GM sålt under varumärket Chevrolet som påverkas. Sportbilen Corvette kommer fortfarande att erbjudas i Europa. I Ryssland fortsätter Chevrolet att säljas som GMs lågprismärke. Satsningen på att öka försäljningen av Cadillac i Europa påverkas inte heller, enligt GM.