Fordon

Stirlingveteran i nytt solkraftsprojekt

Lennart Lundström i mustasch efter världsrekordloppet 1983 med Stirlingmotorn V4X36 i en Porsche Bergspider. Toppfarten blev 200 kilometer i timmen. Den person som tittar under bilen är Staffan Thulin, till höger Håkan Arvidsson och allra längst till höger den legendariske Stirlingmotorkonstruktören Per Grahn. Övriga okända. Bilden finns i professor Gunnar Lundsholms uppsats om V4X-motorerna.
Stirlingmotorn för bilar V4X-konstruktionen har Saabs V4-motor från Ford i Köln som bas. V4X-motorn togs fram i flera varianter - X1, X2, X31 och X36. Bilden är från professor Gunnar Lundholms uppsats om V4X-motorerna.
Så här ser det Stirlingmotordrivna solkraftverk ut som utvecklades i Tyskland av företaget Solo Kleinmotoren. Stirlingmotorn är konstruerad av Lennart Lundström.
Emil Birgersson i sin egenhändigt byggda elsportbil Devanti ES. Emil närmast kameran. Till höger examens-arbetekollegan Henrik Leonhardt. Foto: Ida Lövstål/Högskolan Halmstad.
Så här fungerar principen för Stirlingmotorn. Grafik: Jonas Askergren.
John Ericssons soldrivna varmluftsmotor Sun Motor från 1872. Bilden finns i John Ericsson egna uppfinnarmemoarer "Contributions to the Centennial Exhibition, 1876".

Stirlingmotorveteranen Lennart Lundström i Halmstad har fått Vinnovapengar för att utveckla en ny, modern Stirlingmotor, specialanpassad för solenergiproduktion.

Publicerad Senast uppdaterad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här