Fordon

Stirlingveteran i nytt solkraftsprojekt

Lennart Lundström i mustasch efter världsrekordloppet 1983 med Stirlingmotorn V4X36 i en Porsche Bergspider. Toppfarten blev 200 kilometer i timmen. Den person som tittar under bilen är Staffan Thulin, till höger Håkan Arvidsson och allra längst till höger den legendariske Stirlingmotorkonstruktören Per Grahn. Övriga okända. Bilden finns i professor Gunnar Lundsholms uppsats om V4X-motorerna.
Stirlingmotorn för bilar V4X-konstruktionen har Saabs V4-motor från Ford i Köln som bas. V4X-motorn togs fram i flera varianter - X1, X2, X31 och X36. Bilden är från professor Gunnar Lundholms uppsats om V4X-motorerna.
Så här ser det Stirlingmotordrivna solkraftverk ut som utvecklades i Tyskland av företaget Solo Kleinmotoren. Stirlingmotorn är konstruerad av Lennart Lundström.
Emil Birgersson i sin egenhändigt byggda elsportbil Devanti ES. Emil närmast kameran. Till höger examens-arbetekollegan Henrik Leonhardt. Foto: Ida Lövstål/Högskolan Halmstad.
Så här fungerar principen för Stirlingmotorn. Grafik: Jonas Askergren.
John Ericssons soldrivna varmluftsmotor Sun Motor från 1872. Bilden finns i John Ericsson egna uppfinnarmemoarer "Contributions to the Centennial Exhibition, 1876".

Stirlingmotorveteranen Lennart Lundström i Halmstad har fått Vinnovapengar för att utveckla en ny, modern Stirlingmotor, specialanpassad för solenergiproduktion.

Publicerad Senast uppdaterad

- Jag är 62 år och måste se att mina kunskaper om Stirlingmotorutveckling lever vidare. Nu ska vi ta fram en modern Stirlingmotor som är optimerad för solkraftverk, säger Lennart Lundström till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här