Fordon

Stingray snackis inför bilmässan

Sjunde generationen Corvette får tilläggsbeteckningen Stingray. Foto: GM

En äkta amerikansk muskelbil är den stora snackisen inför bilmässan i Detroit - Corvette Stingray ska visa vad GM förmår efter krisen.

Publicerad

Satsningar på snålare och miljövänligare bilar, liksom mötet mellan it-branschen och bilindustrin, tippades bli utmärkande för bilmässan i Detroit, som öppnar i dag.

Men strålkastarljuset riktas åtminstone inledningsvis på något helt annat - den sjunde generationen av den klassiska muskelbilen Chevrolet Corvette, än en gång med det magiska tilläggsnamnet Stingray.

Den tidigare Stingraymodellen började säljas 1963, och anses av Corvettefantaster som den mest lyckade av alla modeller i Corvettes 60-åriga historia.

Nya Corvette får en allt annat än bränslesnål motor, men just bränslebesparing är inte ett säljargument mot den tilltänkta kundgruppen. GMs vd Dan Akerson beskriver bilen så här i Detroit News:

- En bil främst för den amerikanska marknaden.

- En uppvisning i vad det pånyttfödda GM förmår.

- Ett risktagande, men en balanserad risk.

Med nya Stingray kan GM visa hemmapubliken att företaget är tillbaka på banan, en inhemsk tillverkare som är beredd att stå emot attacker från utländska aktörer som Toyota och Volkswagen, biltillverkare som petat ner GM från positionen som världens största bilföretag.

GM har stoppat in en kraftfull V8 i nya Stingray. De 450 hästarna ger bilen en knuff från 0 till 100 på ca 4 sekunder. Vridmomentet ligger på 610 Nm.

Aluminiumram och kolfiberdelar i karossen håller nere vikten. Jämn viktfördelning mellan fram- och bakaxel.

Bilen börjar säljas tredje kvartalet i år som 2014 års modell.