Fordon Stena Line satsar på metanol Claes Berglund. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget Stena Germanica står först på tur att bli konverterad till metanoldrift om försöket på Stena Scanrail faller väl ut. Foto: Stena Line Stena Scanrails hjälpmotorer ska drivas med hjälp av det metanolbaserade bränslet DME under en försöksperiod. Foto: Stena Line När sjönäringen får hårdare utsläppskrav hoppas många på flytande naturgas som framtidens drivmedel. Men Stena Line går sin egen väg och satsar på metanol. Linda Nohrstedt Publicerad 2 apr 2013 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Viking Line är ett rederi som sätter sitt hopp till flytande naturgas, LNG. Deras nybyggda fartyg Viking Grace har utrustats för att kunna köra med LNG i tankarna. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon biobränsle bioenergi
KARRIÄR Thyssenkrupp drar ner personalstyrkan inom stål rejält Tyska ståljätten minskar personalstyrkan kraftigt för att tackla ekonomiska utmaningar.
ENERGI Storägare räknar med Northvolt-smäll: ”Vanligt att aktier blir värdelösa” Northvolts stora aktieägare räknar med en rejäl smäll i den rekonstruktion som den krisdrabbade batteritillverkaren vill genomföra.