Fordon Stena Line satsar på metanol Claes Berglund. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget Stena Germanica står först på tur att bli konverterad till metanoldrift om försöket på Stena Scanrail faller väl ut. Foto: Stena Line Stena Scanrails hjälpmotorer ska drivas med hjälp av det metanolbaserade bränslet DME under en försöksperiod. Foto: Stena Line När sjönäringen får hårdare utsläppskrav hoppas många på flytande naturgas som framtidens drivmedel. Men Stena Line går sin egen väg och satsar på metanol. Linda Nohrstedt Publicerad tisdag 02. april 2013 - 07:00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Viking Line är ett rederi som sätter sitt hopp till flytande naturgas, LNG. Deras nybyggda fartyg Viking Grace har utrustats för att kunna köra med LNG i tankarna. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon biobränsle bioenergi
HÅLLBAR INDUSTRI Konstgödselutmanaren: Här är detaljerna bakom tekniken Det svenska bolaget Nitrocapt har säkrat sin första förbeställning av konstgödsel med lågt koldioxidavtryck. Grundaren berättar nu mer om hur tekniken fungerar.
INDUSTRI Nej till att öppna gruva i Stekenjokk – gruva i Kiruna får ja Företaget Vilhelmina Mineral AB får nej till bearbetningskoncession för gruvan i Stekenjokk, meddelar Bergstaten. Gruvan – som varit stängd i 36 år – har varit omdiskuterad.
Ingenjörens val Försvarsbranschen får revansch: ”Synen har förändrats” Från snudd på tabu till ingenjörsfavorit. Försvarsbranschen kniper flera topplaceringar i Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning.