Fordon

Stena bygger jättefärjor

På varvet i Wismar

Stena Line bygger just nu två färjor som blir de största i världen. En satsning på 4,5 miljarder kronor. Den första jättefärjan börjar trafikera Holland-England i maj – vilket får återverkningar på färjetrafiken i Sverige.

Publicerad

De två nya superfärjorna, som nu byggs i tyska Wismar, blir enligt Stena Line banbrytande tack vare sin storlek, lastkapacitet, energieffektivitet och komfort för passagerarna.

- Tillsammans med den dominoeffekt de nya färjorna för med sig är det den största satsningen vi någonsin gjort, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line i Göteborg.

Totalt kommer investeringen att gå loss på runt åtta miljarder kronor, varav de två jättefärjorna svarar för drygt hälften.

Den ”dominoeffekt” Stena Line talar om är en rockad av förändringar av färjetrafiken som följer i kölvattnet bakom de nya superfärjorna.

När dess senare i år sätts in på linjen Hoek van Holland och engelska Harwich frigörs färjorna ”Stena Germanica” och Stena Germanica”. Dessa har länge trafikerar den holländsk-brittiska sträckan.

Båda dessa färjor kommer att byggas om från hösten sättas in på linjen Göteborg – Kiel. De fyra mindre fartyg som idag trafikerar motsvarande sträcka kan tas ur trafik och – efter ombyggnad - sätts in på en annan färjelinje: Karlskrona – Gdynia(Polen).

- Det blir en omfattande modernisering på alla tre linjerna. Lastkapaciteten bibehålls men i övrigt blir färjorna som seglandes hotell med attraktiva restauranger och unika hotellrum, säger Joakim Kenndal.

Dessutom kommer bullret i hamnar att minska och koldioxidutsläppen att reduceras, på linjen Göteborg-Kiel med nästan en tredjedel.

Ni gör er största satsning någonsin mitt i en lågkonjunktur?

- Den här branschen är inte särkilt konjunkturkänslig. Vi brukar satsa i lågkonjunkturer Då är det billigare att bygga om fartyg, och vi kan uppnå en hävstångseffekt när konjunkturen vänder.