Fordon

Stark tro på regenerering gav nytt världsrekord i energieffektivitet

Maximus IV slog återigen nytt världsrekord i energieffektivitet. Foto: Delsbo Electric
Foto: Delsbo Electric

0,517 Wh per personkilometer. Tävlingen Delsbo Electric har återigen slagit världsrekord i energieffektivitet. Denna gång tack vare återvinning av energin.

Publicerad

Delsbo Electric är en tävling där studentlag bygger batteridrivna rälsfordon som ska köra Dellebanan mellan Delsbo och Fredriksfors och tillbaka igen, en distans på totalt 3 360 meter. Det lag som använder minst energi vinner. Energianvändningen räknas som wattimme per personkilometer. Det är tillåtet att vara mellan en och sex personer ombord.

Förstaplatsen gick återigen till laget från Högskolan i Dalarna. Fordonet Eximus IV förbrukade 0,517 Wh per personkilometer. Det är en rejäl putsning jämfört med förra årets resultat på 0,603 Wh per personkilometer – och därmed nytt världsrekord för energieffektiv persontransport.

Tävlingens tekniska chef, professor Henrik Rödjegård, påpekar att det i teorin därmed är möjligt att transportera en person nära på halvvägs runt jorden med samma innehåll som i en liter bensin.

Regenerering nyckeln till framgång

Hemligheten bakom det rejält förbättrade världsrekordet för Eximus IV låg detta år i regenerering, alltså att elmotorn i nedförsbacke eller vid inbromsning kan återföra energi till batteriet. Tekniken är standard i de flesta el- och hybridbilar i dag. Den har använts vid tidigare upplagor av Delsbo Electric, men då har fordonens övriga design inte varit lika lyckad, enligt Henrik Rödjegård.

Patrick Kenger, anställd på Högskolan i Dalarna och en del av laget bakom Exmius IV, har tidigare varit konservativt inställd till regenerering. Han trodde inte att nyttan skulle bli tillräckligt stor, berättade han under en videokonferens om rekordet på måndagsförmiddagen.

– Men teamet bakom Eximus IV har hela tiden varit övertygade om fördelarna. Detta år fortsatte de med planerna från 2019. Jag är glad över att de trodde på sina egna kunskaper och fortsatte att driva på för den, säger han.

Genom att analysera insamlad data från fjolårets tävling noterade laget även en sak som de i år kunde omsätta till praktisk nytta. Energiförbrukningen var nämligen onormalt hög i början av färden. En närmare titt på rälsen visade att avståndet mellan rälerna var 8 millimeter mindre än på resten av banan. Laget anpassade därför hjulbasen för att minska friktionsförlusterna.

Automatisering prisades

I årets upplaga deltog endast tre lag, varav två från Högskolan Dalarna. Det tredje var från Linköpings universitet. Chalmers Tekniska Högskola och Luleå Tekniska Universitet kom aldrig till start.

Hudiksvalls Hydraulikkluster (HHK) delar varje år även ut ett innovationspris. Det går till det lag som har kommit på en idé med potential att bidra till språng inom energieffektivitet, till skillnad från de inkrementella förbättringar som görs årligen. I år gick det till det andra laget från Högskolan Dalarna, Eximus V, för att ha försökt att automatisera fordonet.

– Det här är ett stort genombrott och nästa sak att hålla utkik efter i Delsbo Electric är tävlingen mellan människa och maskin, säger Paul Bogatir, juryordförande för HHK Innovation Award, i ett uttalande.