Fordon

Stadens elbuss-fiasko skapar oro i branschen

Foto: Haha 169

Los Angeles tvingades ta sina nya elbussar ur trafik. Batterierna tömdes innan den angivna räckvidden – och fordonen klarade inte av branta backar. Nu slår gasbuss-tillverkarna tillbaka mot en bransch i skräck.

Publicerad

Många städer runt om i världen har ambitionen att elektrifiera sin kollektivtrafik, och nu slåss en rad företag i det lukrativa segmentet. Batteribussar är tämligen nya på vägarna – och i vissa fall verkar tekniken kämpa för att hålla jämna steg med de miljömässiga visionerna. Green Tech Media rapporterar om hur detta verkar har drabbat Los Angeles.

Staden köpte in en mängd elbussar från det kinesiska företaget BYD, vars fordon faktiskt tillverkas i Kalifornien. Det var Los Angeles Times som först avslöjade att dessa inte har levt upp till förväntningarna. Bland annat ska batterierna ha tömts innan den angivna räckvidden var avverkad. Det ska även ha förekommit problem med att starta fordonen.

Enligt artikeln är dock ett av de största problemen att bussarna inte har klarat av att köra upp för backarna i de kuperade delarna av LA. Det hela blev inte bättre av att BYD:s vice vd gick ut och sa att bussarna hade körts ”i backar som var för branta”.

Efter fem månader började lokaltrafiken ta elbussarna ur trafik, och nu har misslyckandet väckt skräck bland BYD:s kollegor i branschen. Fiaskot kan få negativa konsekvenser för batterifordon – och tillverkarna av gasbussar har redan börjat vädra morgonluft.

Hårt ansatta gasbussar

I takt med att allt fler städer planerar för en elektrifierad kollektivtrafik har gasbussarna blivit hårt ansatta. Todd Campbell är ordförande för California Natural Gas Vehicle Coalition. Efter artikeln i Los Angeles Times twittrade han om att man bör sluta lägga pengar på bussar som inte rullar: ”Talk about #WrongWayLA! We need to stop spend precious resources on buses that don’t run.”

Även själva upphandlingsprocessen i Los Angeles har fått kritik, inte minst då gasbussarna kan erbjuda en långt bättre räckvidd än batterifordon,

Nu försöker elbuss-tillverkarna krishantera. Artikeln i Los Angeles Times har kritiserats, bland annat av tillverkaren Proterra. De anser att rubriksättningen har dragit alla fabrikat i smutsen, och företaget påpekar att de aldrig har behövt be en kund att lägga om en linje för att fordonen ska klara branta backar. För att bevisa detta har Proterra kört runt sin buss bland skidanläggningarna i bergen i Park City, Utah.