Fordon Spektakulära flytten av skandalskeppet Costa Concordia Vraket på varv i Genua. Foto: Luca Zennaro/ANSA via AP Så går bärgningen till. Grafik: jonas Askergren, fakta: Niklas Dahlin Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Kommandodäck på Costa Concordia hamnade under vattnet vid olyckan men syns nu efter att skeppet rätats upp. Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Foto: Scanpix Vad ska man göra av ett miljöfarligt vrak på 50 000 ton? Det första steget av bärgningen av Costa Concordia är klart. Niklas Dahlin Publicerad 23 okt 2013 kl 10.15 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Nu står hon på en konstgjord jätteplattform under vattnet, på den plats utanför ön Giglios hamn där hon förliste. Nästa år ska man få henne flott, och skicka henne till skrotning. Det är redan historiens dyraste bärgning. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon fartygshaveri costa concordia
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Svenska batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson avgår. Det framgår av ett pressmeddelande.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.