Fordon

Specialfartyg för lång räls

Fartyget lastar 150 meter långa räler. Foto: Sumitomo

Japanska Sumitomo bygger världens första specialfartyg för transport av långa räler för järnväg.

Publicerad

Ståltillverkaren Sumitomo låter bygga fartyget vid varvet Shin Kurushima Dockyard, ett varv som inriktat sig på byggen av specialfartyg.

Det blir totalt 190 meter långt och får ett lastrum på 155 meter avsett för de 150 meter långa räler som tillverkas vid Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation.

Fartyget, som ännu inte namngivits, beräknas vara klart för drift i augusti 2014. Dödviktstonnaget anges till 23000 ton.

Sumitomo är en stor leverantör av räler som tillverkas i längder på 150 meter. För export har man tvingats dela rälerna i sex delar för att passa konventionella lastfartyg.

Genom att kunna behålla rälerna i sin ursprungslängd reducerar man underhållet av svetsskarvar. Långa räler från Sumitomo har på senare år blivit efterfrågade inte minst på den amerikanska marknaden, där företaget utökar sin verksamhet.