Fordon

Spårvagnen spar energi trots kylan

Spårvagnen testas i klimatkammaren i Wien.

Trots extremt klimat kan en spårvagn spara 100000 kWh per år med rätt dimensionerad klimatanläggning.

Publicerad

Svinkalla vinterdagar eller stekheta sommardagar. En spårvagn måste klara både och. Men eftersom sådana dagar är i minoritet under ett år är det dålig ekonomi att dimensionera klimatanläggningen för ytterligheterna.

Uppvärmning och kylning kan i extremfallen använda mellan 30 och 40 procent av spårvagnen energianvändning.

I projektet Ecotram arbetar forskare med att dimensionera klimatanläggningar på spårvagnar så att de sparar energi utan att det går ut över passagerarna.

Man studerar hur isoleringen kan förbättras, men fram för allt hur klimatanläggningen styrs ombord. Med koldioxidsensorer kan man anpassa luftväxlingen i vagnen efter passagerarantalet. Strax innan spårvagnen stannar vid en hållplats kan klimatanläggningen stängas av, liksom när en spårvagn kör in i en tunnel.

Spårvagnstillverkaren Siemens deltar i projektet som genomförs i klimatkammare i Wien. Det startade i våras och ska pågå i 18 månader. Även Wiens universitet deltar, liksom tillverkare av klimatanläggningar.

Meningen är att forskningsarbetet ska resultera i en energisnål spårvagnsprototyp som använder minst 10 procent mindre energi än dagens fordon.