Fordon
Spårbunden taxi i kö hos Fouriertransform
Det spårbundna taxisystemet Sky Cab kan bli första investeringen för det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform.
– Vi ser fram emot besked inom kort, säger Åke Åredal, vd på företaget Sky Cab och uppfinnaren till de förarlösa små elbilar som kan gå på spår ovan, under eller på mark.
Med pengar från Fouriertransform kunde systemet ta ett rejält kliv framåt, mot verklig konstruktion och produktion – förmodligen i Västsverige där fordonskunnandet finns.
En kommun som visat intresse för Sky Cab är Hofors, som avtalat med Sky Cab AB om att bygga en testanläggning och en provbana som ska stå klar 2012.
Umeå är en annan kommun som överväger att satsa på det automatiska och spårbundna taxisystemet, liksom Sigtuna kommun inom Arlandaområdet.
De som reser med de eldrivna taxivagnarna får en helt och håller automatiskt resa inom ett nätverk av banor och på- och avstigningsstationer. Varje vagn tar fyra passagerare och styrs av ett datorsystem som är en vidareutveckling av systemet i förarlösa truckar.
Tidtabeller existerar inte. Istället beställer den som vill resa en taxivagn med ett ”smart card”, eller med mobiltelefonen, några minuter innan han är framme vid stationen. Där ska sedan en vagn står och vänta. Vagnarna går i cirka 40 kilometer i timmen.
Sky Cab har tidigare varit med på den dåvarande amerikanske Sverigeambassadörens lista över de 30 hetaste ”cleantech-företagen” i Sverige.
Enligt studien ”Miljöanalys av ny hållbar lokaltrafik” från KTH ger Sky Cab-systemet 50 gånger lägre koldioxidutsläpp än bensindrivna bilar när det är i drift och går på genomsnittlig svensk el. Om systemet drivs av el från ”Bra miljöval” är utsläppen 1 800 gånger lägre.
Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform har just nu cirka 100 ansökningar att ta ställning till.