Fordon

Solflygare: Om tio år flyger vi på el

Bertrand Piccard, som flög det eldrivna planet Solar Impulse. Foto: Pierre Virot / IBL

Tågen är elektrifierade sedan länge, och vägtrafiken är nu på gång. Men flyget då? Jodå, en del flygtrafik kan vara helt utan lokala utsläpp redan om tio år, hävdar äventyraren Bertrand Piccard.

Publicerad

Han borde veta vad han pratar om: tillsammans med den schweiziske landsmannen André Borschberg blev Piccard tidigare i år först i världen med att ta flygplan jorden runt utan en droppe bränsle.

Å andra sidan tog den resan över ett år. Det eldrivna planet, Solar Impulse 2, har med alla solceller ett vingspann som en jättejumbo men rymmer bara någon enstaka människa.

Piccard och Borschberg hävdar dock att rönen från det banbrytande varvet runt planeten snabbt ska kunna användas i mer vardagliga sammanhang. Nu reser de runt och raggar stöd, och väckte mycket intresse för elflyg på det globala klimatmötet i Marrakech nyligen.

– Om nio år och åtta månader kommer vi att ha folk som åker kortdistansrutter med elektriska flygplan, säger han nu på det internationella flygorganet Iatas möte i Genève.

– Varför nio år och åtta månader? Eftersom jag i fyra månader har sagt att det kommer att ta tio år. Det är på gång, fortsätter han, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Batteridrivna helikoptrar provflygs numera för fullt, bland annat har företaget Tier 1 i USA lagt upp ett Youtube-klipp med en flygande prototyp. Problemet är avvägningen vikt/energi för batterierna, där batterier som ska räcka längre än till väldigt korta pendelturer ännu är för tunga.

Men elbilstillverkare som Tesla har visat hur snabbt utvecklingen kan gå, med allt större räckvidd till allt lägre pris.

– För fem år sedan var all ren teknik dyrare, så är det inte längre, säger Piccard enligt Reuters, och verkar rikta sig till USA:s tillträdande olje- och kolvänlige president Donald Trump:

– Om målet är att göra vinst och skapa jobb så är det kol som är konkursmässigt.