Fordon
Snart rullar fler elbussar i Göteborg
På bilden syns Volvos helelektriska bussar i reguljärtrafik, 7900 Electric. Foto: Volvo
I två år har eldrivna bussar trafikerat linje 55 i Göteborg. Nästa år ska fler tas i drift.
På busslinje 55 har tio helt eller delvis eldrivna bussar gått i demonstrationstrafik sedan 2015. Bakom trafiken står samarbetsprojektet Electricity, där företag, forskare, myndigheter, stad och region ingår.
De två nya bussarna är prototyper som ska börja köra i juni nästa år. Inledningsvis kommer ledbussarna att gå mellan Nordstan och Frihamnen i samband med Volvo Ocean Race. De ska sedan användas på linje 16, som ska utrustas med laddstationer.
– Vi vet att invånarna i Västra Götaland vill ha fler elbussar, och att de som i dag reser med elbussarna på linje 55 är väldigt nöjda, säger Ulrika Frick, ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, i ett pressmeddelande.
Nämnden vill få fler människor att välja bort bilen samt minska utsläpp och bullernivåer.
– Elbussar bidrar till att nå dessa mål och vår uppgift är att skapa framtidens kollektivtrafik. Därför ser vi nu fram emot att ta nästa stora steg, och testa större elbussar i tätare turer och med många resenärer, säger Ulrika Frick.
Electricity ska även börja testa lösningar inom automation. Främst handlar det om automatisk angöring vid hållplatser, så kallad ”bus stop docking”, och busståg, där fordonen kör tätt på rad i stadstrafik, så kallad ”platooning”.
Ny Teknik har skrivit flera artiklar om eldriften på linje 55. Vi har till exempel berättat att batterierna på linjen, när de har tjänat ut i bussarna, ska få nytt liv som lager för solel i Riksbyggens bostadshus Viva.
Många parter ingår i projektet
De som ingår i projektet Electricity är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.