Fordon

Snart kan du köra bilen på kaffesump

Foto: Andreas Just

Snart kan kaffetåren du köper på macken ge en dubbeleffekt – för forskare vid Lancaster University har hittat ett effektivt sätt att producera biodiesel ur sumpen.

Publicerad

Vi älskar vårt kaffe – med ett snitt på 3,2 koppar per dag ligger Sverige tvåa på topplistan, efter Finland. Men andra länder är hack i häl på oss nordbor. Tack vare kedjor som Starbucks har kaffekulturen fått ett uppsving globalt – och snart kan den lilla bönan få ytterligare älskvärda samhällseffekter. För det har visat sig att kaffesump mycket väl kan bli en hållbar källa till biodiesel.

Trots trenden med elbilar är de flesta forskare och biltillverkare rörande överens om att förbränningsmotorerna kommer att regera inom den närmaste framtiden. Själva motortekniken går fortfarande att förbättra, därtill forskas det stort i bättre bränslen.

Där kommer biodiesel in. Världen över studeras alternativ som har ett tillräckligt högt energiinnehåll för att kunna ersätta olja. I Brasilien försöker man få till en drivmedelsproduktion av sockerrörsrester, och i södra Europa använder man avfallet från vinproduktionen.

Läs mer:

Svårigheten är inte att framställa ett biobränsle – utan att få det hela att gå ihop ekonomiskt. Men det problemet kan vara på väg att försvinna, tack vare världens kaffedrickare.

Kaffesump har nämligen ett högt värmevärde, men det är energi som inte tillvaratas utan som skickas direkt till soptippen. Nu har dock forskare vid Lancaster University hittat ett sätt att effektivt producera biodiesel ur sumpen.

Försöken med att framställa biobränsle ur kaffesump har pågått länge, men tidigare har man blandat sump med hexan. Blandningen kokas sedan i 1-2 timmar för att hexanet ska avdunsta och lämna olja efter sig. Sedan används metanol och en katalysator för att förvandla oljan till biodiesel (med en glycerol som biprodukt).

Så gick det till förr, men nu har forskarna lyckats få till en lösning som inte kräver hexan och som inte lämnar någon biprodukt. Dessutom tar hela framställningen mindre än tio minuter.

– Hexanets roll var bara att extrahera oljorna från kaffesumpen, och sedan var vi tvungna att avdunsta hexanet så att vi kunde konvertera oljorna till biodiesel. Istället för hexan använder vi nu en reagent, metanol, tillsammans med en katalysator som tar sig in i den solida matrisen, extraherar oljan och samtidigt konverterar till biodiesel, säger Vesna Najdovic-Visak, som leder forskningen till tidningen The Engineer.

Bara i England skulle man ur sitt kaffedrickande kunna få 720 000 ton biodiesel om året.

Fotnot: Redan 2010 byggdes det en bil som drevs av kaffe, ”Carpuccini”. Dock drevs den på rostade bönor som förbrändes, vilket gav den en fruktansvärd förbrukning. Närmare bestämt 300 espressos per mil – det innebar att den var närmare 50 gånger dyrare att köra än en vanlig bil.

Gilla Ny Teknik på Facebook