Fordon
Smörj får tyst på störande hjulskrik
Spruta ut smörjmedel på rälen så minskar störande hjulskrik markant. Det visar Trafikverkets tester i Södertälje och på Malmbanan.
Hjulskrik är det tågljud som stör människor allra mest. Ljudet, som har en frekvens mellan 400 Hz och 10 kHz, kan uppstå på grund av hjulens friktion mot både ytter- och innerrälen i kurvor. Trafikverket har i ett tvåårigt projekt testat ett nytt sätt att minska oljudet med ett smörjmedel som minskar friktionen. Testerna har gjorts dels på Malmbanan, dels i en snäv kurva i Södertälje.
– De mätningar vi gjort visar att hjulskriket kan minska med upp till 13 dB på utsatta ställen, och det är en markant skillnad, säger Matthias Asplund, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket smörjer sedan länge rälens sidor på utsatta sträckor för att minska friktionen och därmed slitaget. Det nya är att smörjmedlet nu i stället har applicerats på toppen av rälen. Utmaningen är att friktionen då inte får sänkas för mycket eftersom tågen måste ha kvar sin bromsförmåga.
Smörjmedlet måste dessutom vara elektriskt ledande. Orsaken att järnvägens signalsystem håller reda på var tågen befinner sig genom att mäta den elektriska potentialen mellan höger och vänster räl. När ett tåg passerar så kortsluter hjulaxeln spänningen och potentialskillnaden mellan rälerna försvinner. På så vis vet signalsystemet att ett tåg befinner sig på en viss sträcka. Smörjmedlet innehåller därför järn, så att hjulaxlarna fortfarande kortsluter rälerna.
– Vi modifierar friktionen utan att äventyra säkerhet och körbarhet, säger Matthias Asplund.
Medlet appliceras med hjälp lister med hål i som sitter monterade på rälen plus en fast smörjstation som står vid sidan av spåret. Varje gång ett tåg passerar så aktiveras en pump som sprutar ut smörjmedel efter var femte hjulpassage. Hjulet tar med sig smörjan upp till fem kilometer. Förutom att hjulskriket minskar så minskar även slitaget på både räl och hjul.
Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Luleå Tekniska Universitet och Järnvägstekniskt Centrum. Smörjtekniken kallas Top of rail och används sedan tidigare i Kanada. I Sverige finns inga beslut fattade om att börja använda metoden.
– Men min gissning är att vi har ett 50-tal sådana här smörjstationer inom tio års tid, säger Matthias Asplund.
Kostnaden bedömer han vara omkring 200 000 till 300 000 kronor per smörjstation i runda slängar, betydligt mindre än att bygga och underhålla bullerplank. Han berättar även att det finns fler metoder att få tyst på hjulskrik, exempelvis genom att optimera hjulens och rälens profil. I ett EU-projekt utvärderas nu flera lösningar.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!