Fordon

Smart laddning – ett första steg mot elbilsskatt

Storbritanniens nya reglering kan vara ett första steg mot bränsleskatt för elbilar. Foto: EvGo

Bränsleskatten är viktig för statskassan. Men hur ska man göra när folk inte längre köper enorma mängder diesel och bensin? I Storbritannien införs en reglering som kan vara första steget till en elbilsskatt.

Publicerad

Den 14 december utannonserade den brittiska regeringen, mitt i Brexitdiskussionerna, en intressant ny reglering. Nämligen att från och med juli 2019 så ska alla statsfinansierade laddpunkter vara uppkopplade och utrustade med smart teknik.

Regleringen ingår i Electric and Autonomous Vehicles Act 2018 och där står det att alla laddpunkter ska vara kapabla att fjärranslutas samt motta, tolka samt reagera på en signal. Detta ska ge kraftbolag och distributörer möjlighet att reducera eller helt stänga av laddning under vissa tider med hög belastning. Detta för att försäkra sig om att infrastrukturen håller.

Officiellt är den nya regleringen ett första steg för att förbereda sig för mass-elbilismen – men det finns en baksida.

Smart teknik är även något som ger en mekanism för att på ett enkelt och smidigt sätt hämta hem en bränsleskatt på elbilar. Nämligen att beskatta den el som specifikt används för att ladda elbilar.

I Storbritannien står drivmedelsskatt för över 300 miljarder kronor i intäkter, och det hålet måste fyllas om britterna går över till elbilar.

Men bara för att det går så innebär de nya reglerna inte att britter redan i juli kommer börja betala elbilsskatt. Enligt tidningen Autocar, som har pratat med experter, är det inte helt okomplicerat.

– Det är fullt möjligt att göra, men det är ganska komplext eftersom informationen kommer från enormt många platser, säger James McKemey, chef för laddföretaget Pod Points Insights Team.

Därtill finns ju problemet att massvis med laddstolpar redan har installerats utan att vara smarta.

Dock säger McKemey att vägskatt – inte bränsleskatt – oftast är det som förs på tal som framtiden i de diskussioner som hans företag för med regeringsrepresentanter.

– Om du flyttar systemet bort från att beskatta utsläpp så kan du till exempel välja att ge olika incitament till när och var vägar ska användas. Det ger helt enkelt ett verktyg där du kan bestraffa trängsel – och det är ett av skälen till att de (brittiska regeringen reds.anm) är så intresserade av det, säger James McKemey.