Fordon

Små satelliter får skjuts av Space X nya låga pris

Foto: Erik Kulu/SpaceX

Ett antal operatörer erbjuder skjuts till omloppsbana för små satelliter. Med priset 143 000 kr per kilo ska Space X Falcon 9-raket slå hårt mot uppstickarna. Men vissa tror att så inte blir fallet.  

Publicerad

Nu har Space X presenterat sitt nya lågprisprogram för att skicka upp satelliter i solsynkron bana, alltså med en höjd och lutning som får dem att passera en viss given latitud på jorden vid samma lokala soltid.

Satelliter med en vikt upp till 150 kilo kan få köpa in sig för 2,25 miljoner dollar – motsvarande 21,5 miljoner kronor.

Marknaden för stora satelliter har stagnerat, men nu finns ett stort sug efter att få upp mindre volymer i omloppsbana. En rad nya bolag har poppat upp som skjuter upp små satelliter, men ingen erbjuder en lika stor raket som Space X.

Priset: 15 000 dollar per kilo

Med ett pris på 15 000 dollar per kilo, motsvarande 143 000 kronor, tror många att de kommer slå hårt mot uppstickarna. Bolaget säger sig vilja serva den kommersiella marknaden i takt med att den växer och förändras.

För att möta behovet kommer en Falcon 9-raket lyfta regelbundet. Förvisso har man redan tidigare erbjudit utrymme ombord på likadan raket, men då var detta organiserat och integrerat av en tredje part, Spaceflight Industries. Nu ska Space X på egen hand göra allt arbete för kunderna.

Professor Greg Autry, chef för California Commercial Spaceflight Initiative, tror att konkurrensen från Space X främst kommer slå just mot underleverantörer som Spaceflight Industries.

De bolag som har mindre raketer och tar mindre laster kan samtidigt erbjuda mer kundanpassade tjänster och omloppsbanor.  

– Du kan redan få en delad uppskjutning för långt under hälften av vad Virgin Orbit, Relativity eller Vector vill ha betalt. Värdet i deras erbjudande är baserat på en snabb tillgång till en specifik omloppsbana, när man behöver det. Men – om det är en solsynkron bana som du behöver, då tar den regelbundna tjänsten bort en del av problemen kring tidsaspekten, och bekymret med att vara en liten kund när det kommer till förseningar, säger Greg Autry till Ars Technica.