Små, eldrivna lastbilar – så står sig svenska uppstickaren mot konkurrenter
Brittiska Tevva Motors erbjuder en räckviddsförlängare baserad på vätgasdrivna bränsleceller. Foto: Tevva Motors
Efter upptäckta problem valde Amerikanska Workhorse att pausa leveranserna av sin största modell, C-1000, samt återkalla exemplar. Foto: Workhorse
Volta Trucks har ambitionen att inleda serietillverkningen av modellen Zero under nästa år. Foto: Volta Trucks
Volta Zero, Tevva Truck och Workhorse C-1000 är tre små ellastbilar tänkta att sköta utsläppsfria transporter i städer. Hur klarar sig svenska Volta i jämförelsen?
I segmentet lätta ellastbilar utmanas de stora tillverkarna av en rad uppstickare. Vi har jämfört två européer och en amerikan, som vill kliva in när storstäderna kräver emmissionsfria transporter.
Volta Trucks har ambitionen att inleda serietillverkningen av modellen Zero under nästa år. Foto: Volta Trucks
Volta Trucks
Bolaget grundades av svenske Carl-Magnus Nordén, men Volta Trucks har placerat sitt säte i Storbritannien. Under hösten 2020 avtäcktes modellen, Zero, och bolagets förhoppning är att ellastbilen ska börja serietillverkas i österrikiska Steyr under nästa år.
I teamet som har utvecklat Tevva Truck finns personer med en bakgrund från Bentley och Jaguar-Landrover. Bolagets fabrik i området London Thames Freeport får en yta på 11 000 kvadratmeter, och där räknar man med en årlig produktion på 1 000 fordon från och med 2022.
Den första lastbilen på 7,5 ton ska kunna svälja 16 EUR-pallar, och kunna ladda batteriet fullt på en timme. Unikt för Tevva är deras räckviddsförlängare REX, som bygger på vätgasdrivna bränsleceller. Bolaget planerar för batteri- och bränslecellsfordon på upp till 19,5 ton.
Fakta: Tevva Truck
Bruttovikt: 7,5 ton
Räckvidd: 250 km (500 km med räckviddsförlängaren Rex)
Annons
Batteristorlek: 66 kWh
Maxlast: 2 ton
Lastutrymme: (ej angivet) tar 16 EUR-pallar
Efter upptäckta problem valde Amerikanska Workhorse att pausa leveranserna av sin största modell, C-1000, samt återkalla exemplar. Foto: Workhorse
Workhorse Group
Den amerikanska tillverkaren i Ohio har haft en framskjuten position i segmentet. Redan 2015 tog Electric Vehicles AMP över namnet Workhorse, och paketbilar ur bolagets C-Series har gått ut till kunder.
Men efter en rapport från National Highway Traffic Administration (NHTSA) valde Workhorse i september att pausa leveranserna av sin största modell, C-1000, samt återkalla 41 exemplar,rapporterade Electrek. Det återstår att se om Workhorse tar sig igenom krisen.
Modellen klassas som ett "light duty-fordon" i klass 3, vilket stipulerar en maxvikt på 6 350 kg.
Fakta: Workhorse C-1000
Bruttovikt: 2,7 ton
Räckvidd: 161 km
Batteristorlek: Upp till 105 kWh (med sex moduler)