Fordon
Släpp ratten och låt APAn parkera åt dig
Automatisk fickparkerare dyker upp i allt fler bilmodeller på marknaden. Ny Tekniks reporter blev provkörd av Mercedes och Boschs "automatiska parkeringsassistent", APA.
En bärgningsbil som står bakom oss tutar. Vi har låtit testbilen parkera sig själv längs vägen, och bärgaren tycker att den står för nära honom när han ska ut. Det är väl inte vårt fel?
Apan har gjort vad den ska. Processen börjar av sig själv så snart bilen kör tillräckligt sakta där bilar står parkerade längs vägen. Ett "P" på instrumentpanelen visar att bilen söker en lucka.
När jag har kört förbi en tillräckligt lång lucka, och lite till, visas en pil intill p:et. Jag stannar och lägger i backen. Bilen fattar, och frågar om jag vill ha hjälp. Jag trycker "ja".
Uppsikten får jag klara själv, fotarbetet för att styra hastigheten likaså. Men händerna tar jag från ratten, och min osynliga assistent börjar vrida på den. Om det blir tajt bakom bilen så ber den mig att lägga i en framåtväxel, och bilen vrider sig rakare. Bakåt-framåt-proceduren upprepas om det behövs. Bilen ger snabbt fullt rattutslag på stället.
All magi bryts om jag greppar ratten. Kanske var det så jag låste in bärgningsbilen. Men de flesta gångerna blir det klockrena fickparkeringar, med hjulen runt 20 centimeter från trottoarkanten, även när vi prövar med små marginaler. Luckan behöver bara vara 80 centimeter längre än bilen, enligt tillverkaren.
Tid sparas på rattvridandet, men säkert minst lika mycket i luckletandet. Och den frestelse som man annars kan känna, att bumpa in lite i bilen bakom för att veta var den står, känns som helt bortblåst.
Starka sensorer ingen baggis
Tyska Bosch står bakom den "automatiska parkeringsassistent" som nu debuterar i Mercedes A- och B-klassmodeller. Eller rättare sagt "halvautomatiska". På prototypnivå har Bosch testat system där föraren inte bara släpper ratten utan även pedalerna.
Parkeringsassistenten bygger på det system med varningslampor och ljud som sedan många år utnyttjat ultraljudssensorer i bilens stötfångare.
Den nya parkeringsassistenten mäter p-luckans längd och bredd. För att göra det behövde Bosch förlänga räckvidden från cirka 2,5 meter till 4 meter, berättar Boschingenjören Hans-Jörg Mathony för Ny Teknik.
Såväl utvecklingen som produktionen av sensorerna sker hos Bosch. Företaget har använt sig av ultraljudssensorer sedan 1993, uppger han. Bilen måste vara utrustad med eldriven styrning för att den ska kunna parkeras automatiskt.
Inklusive sensorerna kostar systemet cirka 8 000 kronor som tillval.
Lexus blev för två år sedan det första bilmärket med automatisk fickparkering baserad på ultraljudssensorer.
En handfull tillverkare har hunnit följa efter.