Fordon

Skadade frontrutor stoppar Jas i Libyen

De åtta Jas 39 Gripen-planen som ingår i den svenska FL01-styrkan som övervakar flygförbudzonen i Libyen.
Flygvapnets Gripenplan nummer 262 var det första som lyfte från F17 i Kallinge mot Sicilien i lördags. De åtta planen togs ur Nordic Battle Group och ingår nu i FL 01, det vill säga Flyginsats Libyen 01. Foto: Anna Norlén/Combat Camera
Flygvapeninspektören, generalmajor Anders Silwer, informerade pressen i Stockholm på torsdagen. Några timmare senare flög han till Natobasen på Sicilien. Foto: Lars Anders Karlberg
Alla åtta planen på Sicilien är ensitsiga, Natoanpassade C-versioner av Jas 39 Gripen med flygvapnets nummer 227, 247, 249, 261, 262, 263, 269 och 270. Foto: Försvarsmakten
Sverige har skickat en personalstyrka på 130 man till Natouppdraget. 120 är stationerade på Natobasen på Sicilien och 10 är i Neapel för understöd. Foto: Flörsvarsmakten.
De svenska Gripenplanen är bestyckade med automatvapen, Robot 98 och Robot 99 samt de precisionsstyrda bomberna GB 12 och GB 49. Foto: Försvarsmakten.
Skillnaden mellan robotar och bomber är att robotarna har raketmotorer och styr sig själva efter avskjutningen medan bomberrna styrs av piloten. Foto: Försvarsmakten.
Bild på Robot 99, eller AIM-120 AMRAAM, som den heter hos tillverkaren. Foto: Försvarsmakten.

Två av de åtta svenska Jas 39 Gripen-plan som bevakar flygförbudszonen över Libyen har fått flygförbud. Frontrutorna har skadats, möjligen av sandstormar.

Publicerad

- På väg tillbaka efter genomfört uppdrag hände det något som påverkade ytskiktet på Gripenplanens frontrutor så det fick små bubblor som krackelerade, skriver pressofficer Louise Levin på Försvarsmaktens hemsida på tisdagen.

När bubblorna sprack lossnade hela sjok av frontrutornas ytskikt.

Ytterst på frontrutan sitter en tunn platsfilm, en coating, som skyddar ett underliggande metallskikt. Blir det skador på plastfilmen slits det metalliska skiktet snabbt ner.

- I en skarp insats anses detta som en mycket allvarlig skada eftersom metallerna, indiumtennoxid och guld, skyddar flygplanet från att snabbare bli upptäckta av en radar, skriver Louise Levin från den svenska förläggningen på Natobasen på Sicilien.

Dessutom finns det misstankar om att planens motorer kan ha skadats på liknande sätt.

Enligt Försvarsmakten finns det inga säkra uppgifter om hur skadorna uppkommit. En teori är att de beror på en kombination av sandstorm och statisk urladdning.

Vid tiden som händelsen inträffade fanns oväder i närheten. Åskmoln kan enligt försvarsmeteorolog ha uppvindar som kan bära på små partiklar alternativt att kraftiga virvelvindar suger upp partiklar i skyn.

– Men så länge har vi inte hittat något som skulle kunna vara orsaken, ingen sand i motorerna eller andra skador, uppger flygtekniker Mikael Lindén.

Eftersom det inte kan påvisas att det är sand som förorsakat skadorna så förbryllar detta många.

- Systemingenjören i förbandet uppger att han aldrig sett liknande skador på en frontruta, skriver Loiuse Levin.

De skadade planen  ska fraktas hem till Sverige för att få nya frontrutor. De kommer att ersättas av två andra Jasplan från F 21 i Luleå.

Operation Unified Protecter

Sverige deltar i den Natoledda, FN-sanktionerade aktionen Operation Unified Protecter i Libyen.

Sverige bidrar med en flyginsats, FL01, för att upprätthålla en flygförbudszon i enlighet med beslut i FN:s säkerhetsråd.

Huvuddelen av det svenska bidraget om cirka 130 personer kommer från EAW (expeditionary air wing) som stått i beredskap åt den nordiska stridsgruppen, cirka 110 personer. Styrkan kompletteras med 20 specialistmedarbetare.

I insatsen ingår åtta Gripenplan, ett Herculesplan för lufttankning samt spanings- och stödresurser.

Sedan första flygningen den 7:e april har det genomförts 64 uppdrag och vid drygt hälften av dessa har svenskt tankerflyg använts för lufttankning.