Fordon

Självkörande buss ska lösa parkeringsproblem i Göteborg

Ny Teknik var på plats när bussen gjorde sin premiärtur förra våren. Nu är den tillbaka för att trafikera Lindholmen under sex månader. Foto: Sören Håkanlind
Ny Teknik var på plats när bussen gjorde sin premiärtur förra våren. Nu är den tillbaka för att trafikera Lindholmen under sex månader. Foto: Sören Håkanlind
Ny Teknik var på plats när bussen gjorde sin premiärtur förra våren. Nu är den tillbaka för att trafikera Lindholmen under sex månader. Foto: Sören Håkanlind

I dag är det premiärtur för en självkörande buss som ska trafikera Lindholmen i Göteborg. Tanken är att göra det enklare att ta sig från pendelparkeringen till kontoret.

Publicerad

För ett år sedan gjorde en självkörande buss från Navya sina första turer på Chalmers campus i Johanneberg. Nu fortsätter experimentet på andra sidan Göta älv. Med start i dag ska två självkörande bussar rulla på Lindholmen.

Bussarna trafikerar en sträcka som är drygt en kilometer enkel väg. Från en parkeringsplats på Polstjärnegatan kör den via Stenbocksgatan och in till en hållplats vid Kuggen på centrala Lindholmen. Bussarna kör varje vardag mellan 7 och 18 under ett halvår och det är gratis att åka med.

Förutom att det är ett fortsatt test av hur väl små självkörande skyttelbussar fungerar i stadstrafik vill man i den här etappen testa en ny lösning på parkeringsproblemen i området. Tanken är att pendlare kan ställa bilen på Polstjärnegatan, och sedan gratis ta den självkörande bussen den sista biten in till kontoret.

”Självkörande bussar kan vara en av lösningarna på trafikutmaningarna i våra allt mer förtätade städer – och ger förutsättningar för en ny och mer hållbar stadsutveckling”, säger projektledaren Oscar Enerbäck på forskningsinstitutet Rise i ett pressmeddelande.

Bussarna har levererats av franska Navya och är av en modell som kallas för Arma. Den 4,75 meter långa bussen tar 11 passagerare och en mänsklig förare är med på färden för att ingripa om problem uppstår. Driften och utvecklingen av den självkörande mjukvaran sköts av det danska företaget Autonomous Mobility.

Bussarna är helt eldrivna med en räckvidd på cirka tio mil eller åtta timmars körning på en laddning. Maxhastigheten den får köra i Göteborg ligger på blygsamma 20 kilometer i timmen.