Fordon

Självkörande buss för skolbarn stoppas

Den elektriska självkörande buss som använts för att transportera barn i Florida. Foto: Transdev
Den elektriska självkörande buss som använts för att transportera barn i Florida. Foto: Transdev

En självkörande buss som skjutsar barn till skolan? Det blev för mycket för den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, som nu stoppat projektet.

Publicerad

– Innovation får inte ske på bekostnad av allmänhetens säkerhet, säger Heidi King på NHTSA.

Det nybyggda lilla samhället Babcock Ranch, beläget norr om staden Fort Meyers i delstaten Florida, är mest känt för att det drivs helt och hållet med solenergi. I samma progressiva anda bestämde sig franska transportbolaget Transdev tidigare i höst för att erbjuda skolskjuts med en självkörande buss.

För några veckor sedan publicerade lokaltidningen Fort Myers News-Press en artikel om projektet. De barn som reportern hade talat med verkade gilla det nya fordonet.

– Jag tycker det är coolt att någon kunnat uppfinna den, sa 7-åriga Molly Murphy.

Den lilla gula bussen, modell Easy Mile EZ10 Gen II, har plats för 12 personer. Den ska kunna framföras i 48 km/h, men har i skolbussprojektet inte passerat 13 km/h. En mänsklig operatör har alltid varit närvarande ombord, redo att gripa in – även om Transdev framhåller att den elektriska bussens system kan reagera 30 gånger snabbare än en människa.

”Oansvarigt och opassande”

NHTSA har tidigare givit Transdev tillstånd att framföra självkörande fordon, men anser nu att projektet med skolbussen inte ska omfattas av det.

– Att använda ett fordon som inte efterlever reglerna för att transportera barn är oansvarigt och opassande, säger Heidi King.

Efter att NHTSA dragit i nödbromsen uppger Transdev att endast fem utvalda skolbarn, som fått sina föräldrars godkännande, fått åka i bussen. Turen ska ha varit begränsad till tre kvarter och ha skett längs privata vägar.”Transdev skulle aldrig – och kommer aldrig – offra säkerhet på bekostnad av framsteg och är helt inställda på att efterleva alla relevanta regulationer”, skriver företaget på sin hemsida.

Under 2016 dog 723 barn under 13 – alltså nästan två barn varje dag – i den amerikanska biltrafiken, på grund av fordon som framförts av mänskliga förare.