Fordon
Seawing är seglet som ska hjälpa till att driva Airbus fartyg
Foto: Airbus
Airbus slogan ”We make it fly” har lyfts till en helt ny nivå. Seglet Seawing är en innovation som har potential för att revolutionera den marina infrastrukturen.
Airbus fartyg ska utrustas med stora segel för att hjälpa till med transporten av flygdelar mellan företagets produktionsanläggningar i Europa och USA. Med den extra dragkraften från Seawing kommer bränsleekonomi förbättras med 20 procent, samtidigt som utsläppen minskar. Förutom att sänka fraktkostnaderna, förväntas Seawing minska Airbus totala industriella utsläpp med 8 000 ton koldioxid per år.
– Vi är väldigt stolta över att Airbus har förtroende för Seawing-systemet efter att ha sett våra testresultat. Den första installationen öppnar vägen för ytterligare banbrytande erbjudanden på containerfartyg, bulkfartyg och färjor, säger Vincent Bernatets, vd för Airseas, det underbolag inom Airbus som driver projektet.
Seawing är ett automatiserat segel som använder parafoilteknik, vilket är en textil flygdel med en aerodynamisk cellstruktur som blåses upp med hjälp av vinden. Produkten är utvecklad av ett team inom Airseas, som samlar miljömässigt engagerade företagsingenjörer med en gemensam passion för flygteknik och havet. Teamet kombinerar maritim expertis med det bästa som Airbus har att erbjuda när det gäller aerodynamik, modellering, flygkontroll, system och material.
Seawing har konstruerats för att snabbt kunna installeras på majoriteten av alla kommersiella fartyg som är i drift idag. Innovationen faller väl in med Internationella sjöfartsorganisationens mål att reducera koldioxidutsläppen med minst 30 procent år 2030 och 70 procent år 2050.
Den vertikala segeltekniken testades först på 1920-talet, men då fanns det inte ekonomiska eller miljömässiga incitament för att överge ångkraften. Men nu har tekniken blivit modern igen, med hjälp av nyare material som exempelvis kolfiber.