FORDON
SD vill ha stöd av S om järnvägsunderhåll: ”Så här kan det inte fortsätta”
SD vill återförstatliga delar av järnvägsunderhållet för att få ordning på tågtrafiken. Arkivbilden.
FREDRIK SANDBERG / TT
Sverigedemokraterna vill återförstatliga delar av väg- och järnvägsunderhållet för att få ordning på tågkaos och dåliga vintervägar. Nu tar SD initiativ i riksdagen och hoppas på stöd av S – mot regeringen.
– Vi har konstaterat att det fungerar ju inte som det är i dag. Det brister både på järnvägs- och vägsidan, säger Thomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
– Så här kan det inte fortsätta, utan då måste man se över organisationen och få den att fungera bättre.
SD:s förslag är att förstatliga visst underhåll av järnvägar och vägar, det som i dag sker i de statliga bolagen Infranord och Svevia. Dessutom vill partiet dela upp Trafikverket i två nya myndigheter, en för järnväg och en för väg.
– Trafikverket är i dag en ren beställarorganisation och har inte riktigt grepp på sin anläggning. Man har inte den kompetensen, säger Morell.
Han tror dock att om underhållet börjar skötas i egen regi kan man återta kontrollen.
Fria från Tidöavtalet
I Tidöavtalet som är grunden för samarbetet mellan regeringen och SD sägs inte mycket om infrastruktur. Därför står det partiet fritt att söka stöd för sin trafikpolitik hos andra partier.
– Kan vi samla majoritet för detta i riksdagen är det jättebra, säger Morell.
När riksdagens trafikutskott sammanträder på tisdagen kommer SD att väcka ett så kallat initiativ för att uppmana regeringen att tillsätta en utredning om att lägga över viss drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet i egen regi samt att dela Trafikverket i två nya myndigheter baserat på trafikslag.
– Vi vill gärna ha stöd för de här idéerna, så vi välkomnar naturligtvis om S vill stötta förslaget, säger Morell.
Tillsammans har SD och S 180 mandat, alltså mer än hälften av riksdagens 349 mandat.
S-förslag fick inte stöd
S försökte själva i regeringsställning att öka den statliga kontrollen och partiet driver att en del av basunderhållet av järnvägen ska föras över till Trafikverket, så att de kan styra det i egen regi.
En utredning tillsattes men förslagen genomfördes aldrig på grund av att det inte fanns tillräckligt stöd i riksdagen. SD ansåg att förslagen inte gick tillräckligt långt.
Då som nu anser SD att Trafikverket behöver delas upp i två myndigheter samtidigt som delar av driften och underhållet tas tillbaka.
– Det hänger ihop. Man måste se över hela verksamheten om det ska bli något resultat, säger Thomas Morell.