Fordon

Scanias hemmabygge - renaste lastbilsmotorn någonsin

Principskiss över reningsstegen. Klicka på bilden för större version. Illustration: Klas Ohlsson 2011/Scania
Den nya ljuddämpar/avgasreningsburken öppnad. Foto: Scania
Den nya ljuddämpar/avgasreningsburken sluten. Foto: Scania
Principskiss över reningsstegen. Illustration: Klas Ohlsson 2011/Scania

Scania visar nu upp sina första lastbilsmotorer som klarar utsläppsgränsen Euro 6. Det innebär att partikelutsläppen är en minskade med nära 85 procent jämfört med Euro 5, och utsläppen av kväveoxider är minskade med 80 procent. Bränsleförbrukningen är oförändrad.

Publicerad

Hemligheten är en nykonstruerad liten ljuddämparburk som innehåller en oxidationskatalysator och ett fullflödespartikelfilter, följt av två parallella SCR-katalysatorer (som verkar med en tillsats av urea, alltså Ad Blue) och katalysatorer för ammoniakslip. Den tar hand om de utsläpp som passerar motorernas eget reningssystem som verkar i förbränningsrummet, med variabel turbo och avgasåterföring (EGR). Även förbränningsrummet har trimmats, genom att kolvarna fått en något ändrad skålning. I ljuddämparen sitter även  en rad sensorer som mäter temperatur och tryckfall över partikelfiltret, information som gör motorstyrningen mer precis och även talar om när partikelfiltret behöver renas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här