Fordon
Scania tvingas till akut stopp i fem fabriker
Scania tvingas stoppa produktionen i fabrikerna i tre svenska och två utländska lastbilsfabriker nu i veckan. Anledningen är den internationella halvledarbristen.
Halvledarbristen fortsätter att sätta käppar i hjulet för svensk industri. Den här gången är det Scania som drabbas. Bolaget stoppar den här veckan produktionen i lastbilsfabrikerna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Dessutom blir stoppas den även i Zwolle i Nederländerna samt i Anger i Frankrike. Totalt närmare 9 000 personer berörs av produktionsstoppet, och de anställda får helt enkelt en extra ledig vecka.
– Vi kan inte bygga halvfärdiga lastbilar och ställa på en parkeringsplats. Det är inte effektivt för oss. I stället tar vi en stoppvecka nu och drar ner på produktionstakten efter det, säger Karin Hallstan, presschef på Scania, tilll Ny Teknik.
Redan i våras flaggade Scania för att komponentbristen skulle kunna orsaka stopp i produktionen, men faktum är att Scania är ett av de bolag som hittills har klarat av halvledarbristen bäst.
Problemet för Scania är underleverantörerna i Sydostasien inte kan leverera sina produkter till Scanias lastbilsproduktion, vilket skapar problem. Däremot fortsätter motorproduktionen och produktionen av bussar som planerat.
Byter led-lampor mot glödlampor
– Det finns tusentals halvledare i en lastbil, i allt från ljud- och bromssystem till växellåda och lampor. Faktum är att vi har varit i dialog med några kunder om att byta ut några av deras led-lampor till vanliga glödlampor, och sedan byta till led-lampor igen när halvledarbristen är över, säger Karin Hallstan.
För tillfället är det alltså fem fabriker i Europa som påverkas, medan lastbilsproduktionen i exempelvis Sydamerika fortsätter som vanligt.
– Vi växeldrar lite i Scanias globala produktionssystem. Samtidigt befarar vi att det fortsatt kommer att vara utmanande med produktionen åtminstone fram till årsskiftet, säger Karin Hallstan.
Även Volvo Cars fabrik står still
Som Ny Teknik tidigare har rapporterat står produktionen i Volvo Cars fabrik i Göteborg stilla den här veckan. Även bolagets fabrik i Skövde påverkas av stoppet i Göteborgsfabriken.
För Volvo Cars del består halvledarproblemen också av att underleverantörerna inte kan leverera delar till bilföretaget, vilket skapar logistiska utmaningar.
– Vi ser en ökad materialbrist till följd av den globala halvledarbristen och tvingas därför till detta produktionsstopp. Det är alltså våra underleverantörer som behöver halvledarna i det material som de skickar till oss, säger Maria Dagman, på Volvo Cars pressavdelning, till Ny Teknik.