Fordon

Scania presenterar hyttlös lastbärare

Scania konceptfordon AXL. Foto: Scania

Ett autonomt lastfordon tänkt för byggplatsen och gruvan. Scania har denna gång fimpat hytten – men låtit förbränningsmotorn sitta kvar.

Publicerad

I somras presenterade Scania konceptfordonet NXT som med sin modulbaserade uppbyggnad är tänkt att kunna utföra många olika sysslor i staden: pendlarbuss på dagen och sopbil på natten, till exempel.

Nu är det dags för lastbilstillverkaren att presentera ytterligare ett konceptfordon – AXL.

Byggd med modulsystem som bas

Det är en autonom lastbärare tänkt för gruvan och byggplatsen. Precis som med NXT använder AXL Scanias modulsystem som bas.

– Med konceptlastbilen Scania AXL tar vi ett betydande steg mot framtidens smarta transportsystem, där självkörande fordon kommer att vara ett naturligt inslag. Vi fortsätter att bygga och testa koncept för att visa vad vi kan göra med teknik som redan finns, säger Scanias VD Henrik Henriksson i ett uttalande.

Scanias ingenjörer har prioriterat robusthet i utvecklingen av fordonet. Till skillnad från de flesta koncept som visas upp av lastbilstillverkare i dag har AXL en förbränningsmotor i stället för en elektrisk drivlina.

Utför samma typ av arbete som Volvos HX2

Rent funktionsmässigt är AXL utformad för att utföra samma typ av arbete som Volvos autonoma lastbärare HX2 som använts i ett demonstrationsprojekt i en bergtäkt utanför Göteborg. Ny Teknik har berättat om projektet här.

AXL kommer att visas upp för första gången på Tratons innovationsdag den 2 oktober i Södertälje.