Fordon
Sågningen: Model 3 har längre bromssträcka än en Ford F-150
Teslas vd Elon Musk Foto: All Over Press
Tunga konsumenttidningen Consumer Reports kritiserar Model 3 för långa och inkonsistenta bromssträckor. Teslas vd Elon Musk lovar att åtgärda problemen.
Den inflytelserika amerikanska konsumenttidningen Consumer Reports kommer inte att rekommendera sina läsare att köpa en Tesla Model 3 på grund av ett antal brister.
Den största anledningen är att Model 3 har en mycket längre bromssträcka än vad Tesla själva uppgett. I Consumer Reports tester hamnar Model 3 efter Fords jättelika pick-up F-150.
I genomsnitt hade Model 3 en bromssträcka på dryga 46 meter vid en hastighet på 100 kilometer i timmen, ett par meter längre än Forden och "mycket värre" än någon annan modern bil i samma storleksklass som Consumer Reports testat. Enligt Teslas egna tester ska samma version av Model 3 med samma däcktyp ha en bromssträcka på knappa 41 meter.
Consumer Reports konstaterar också att bromssträckan varierade kraftigt mellan de olika försöken. Detta har även noterats av publikationen Car and Driver som beskriver en "bisarr mängd variationer" på bromssträckan i sina tester.
CR kritiserar även Model 3 för starka vindljud i högre hastigheter och för att Tesla helt frångått fysiska reglage till förmån för en "komplex" lösning där allt styrs via pekskärm.
Teslas vd Elon Musk var i vanlig ordning snabb med att svara på kritiken.
Problemen med bromsarna går att lösa via en mjukvaruuppdatering som kommer att skickas ut till alla Model 3-bilar under de närmaste dagarna. Felet ligger i algoritmen som styr ABS-systemet, skriver Elon Musk.
Samtidigt skriver han att bilen som Consumer Reports använt i sina tester är en av de första bilarna som lämnat fabriken, och att de exemplar av Model 3 som tillverkas i dag har mycket lägre vindljud och flera andra mindre förbättringar.
Uppdatering 24/5:
Consumer Reports har bestämt sig för att göra om sina bromstester efter att Elon Musk lovat att Tesla ska släppa en uppdatering som ska åtgärda kalibreringsproblem med bromsarna. Alla Model 3-bilar på markanden beräknas få uppdateringen under helgen, och alla nya exemplar som lämnar fabriken kommer att skeppas med åtgärdad bromskalibrering.
“Om Tesla kan fjärruppdatera bromsarna, kommer vi göra om testerna med vår Model 3. Om de lyckas förbättra bromsarna med en fjärruppdatering skulle det vara första gången någon i den branschen lyckades med det", säger Jake Fisher som ansvarar för Consumer Reports biltester i en kommentar.