Hundratals svenskar, tyskar, norrmän, danskar och – massor av amerikaner – engagerar sig i Saabs kris och skriver brev till näringsminister Maud Olofsson. En bahrainare tackar Gud för Saab.
Breven om Saab flödar in till Maud Olofsson, Sedan konkursryktena rejält kom i svang i tisdags har hon fått nära 400 (mellan den 18/2 och den 23/2).
De flesta av brevskrivarna är förstående till regeringens hållning att inte gå med på ”GMs rävspel” och ta över Saab AB, särskilt inte i pressat läge.
”Jag håller fullständigt med om att staten inte ska gå in och hjälpa GM”.
”Om Saab hade varit en annan bil som låg långt framme vad gäller innovation, miljömässighet och nytänkande, ja då hade situationen varit en annan.”
”Stöd Saab, kort och gott. Kanske inte med 5 miljarder rakt av som GM naturligtvis lättvindigt skulle tycka vore bra, utan skapa draghjälp till ett svenskt konsortium som kan ta över på sikt.”
Samtidigt vurmar många Saab-fans om sitt älskade bilmärke.
Annons
”Saab är en klenod i Sverige som vi i Sverige bör ge en chans till”.
Saabs kris framkallar inte bara sorg här hemma, utan också i omvärlden.
Ägaren till bilverkstaden The Swedish Garage i Charlotteville i North Carolina i USA som reparerar bara Saab:ar reagerar:
–Jag är överens med dig om att GM inte är ett problem för svenska skattebetalare, men jag skulle hata att uppleva den dag då Saab inte längre görs.”
En man i Bahrain shoppade sin första 9-3 genast efter college:
”Jag tyckte att den liknade mig själv, slät och elegant, stark och ändå mjuk, iögonenfallande men ändå smygande i mitt område, den hade en dold hemlighet, den är som en juvel från Gud. Jag tackar Gud och Sverige för att man tillverkar en sådan sak.”
Ryssen Nikita har nyligen köpt en ny 9-3 sportcombi som han ser fram emot att köra på Moskvas gator i vår:
”Snälla låt inte ännu en starkt skinande svensk stjärna blekna bort”.
Enligt näringsdepartementets analys är cirka tre fjärdedelar av breven för regeringens hållning att inte äga Saab, medan en fjärdedel vill se ett förstatligande.