Saabs teknik ska få drönare att samsas med flygplan
Luftrummet runt flygplatser tillhör planen. Drönarnas tillvaro är ytterst villkorad. Men med hjälp av teknik från Saab kan tätare samexistens bli möjlig.
Luftfartsverket och Trafikverket startar under våren ett forskningsprojekt med målet att finna ”smarta lösningar för morgondagens flyg”, vilket inkluderar att minska den våta filt som flygplatsers kontrollzoner lägger över möjligheten att flyga drönare i närheten.
En drönare har generellt sett ingen transponder och kan inte ses av flygledartornen. För att få flyga med drönare inom kontrollzonen måste man först begära tillstånd från den lokala trafikledningen. Transportstyrelsen anger reglerna.
Så fort flygledningen får information om att en otillåten drönare finns inom kontrollzonen stängs all flygning av inom den, med förseningar som följd.
Bara på Bromma flygplats har detta inträffat sju gånger, berättar Björn Stavås, chef för trafikledningen.
Annons
Björn Stavås, chef för trafikledningen på Bromma flygplats.
– Vid ett av tillfällena hade vi en drönare i närheten av Karolinska sjukhuset dit en ambulanshelikopter var på väg med ett sjukdomsfall.
Flygledningen var i färd med att dirigera om ambulanshelikoptern till ett annat sjukhus men lyckades till slut få tag på drönarpiloten och landningen kunde genomföras.
– Det var en allvarlig händelse. Men annars är det ju framför allt för att skydda startande och landade trafik som kontrollzonerna finns, säger Björn Stavås.
Drönare förknippas kanske främst med entusiastiska amatörer. Men också polis, räddningstjänst, sjöräddning och företag är intresserade av att dra nytta av tekniken.
– Forskningsprojektet ska undersöka om det går att ha drönare i en flygplats kontrollzon utan att flygplatsen behöver stängas ner eller att konsekvenserna för övrig trafik blir för stora, säger Peder Blom, flygledare i LFV och projektdeltagare.
Det är här Saab kommer in i bilden. Företaget har utvecklat ett system för upptäckt och undvikande av flygtrafik. Det har tidigare testats i det så kallade Midcas-projektet 2016.
– Det unika är att en sådan obemannad farkost kan verka i ett område där det finns bemannat flyg. Det har ett anti-kollissionssystem som automatiskt undviker flyg, säger Gunnar Frisk, affärsutvecklingschef för obemannade luftfarkoster inom Saab.
Saab håller nu på att integrera systemet i drönarhelikoptern UMS Skeldar, en 200 kilo tung farkost. Det väntas bli klart under året och nästa år väntar utprovning. Simuleringar kommer att genomföras vid Malmö airports testcenter. En demonstration planeras till 2019.
Fotnot: Transportstyrelsen har föreslagit nya regler för drönare som kan göra det tillåtet att flyga på max 50 meters höjd minst fem kilometer från flygplatsens staket även utan tillstånd. I
Annons
höstas slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att drönare med kamera omfattas av kameraövervakningslagen vilket kraftigt beskar allmänhetens möjlighet att flyga.