Fordon
Saabs nya hybridteknik högintressant för nya spekulanter
Saab Automobiles nya teknikplattform Phoenix är förberedd för hybriddrift. Det förklarar intresset från det nyregistrerade elbilsbolaget National Electric Vehicle Sweden AB att ta över Saab Automobile.
Bakom det nya elbilsbolaget, som registrerades i Sverige i måndags, står två företag – National Modern Holding Energy Ltd och Sun Investment Llc, avslöjar lokaltidningen TTEla i Trollhättan.
Men ägandet bakom dessa två bolag är ännu inte klarlagt.
Bolagsbildare och styrelseledamot i det nyregistrerade bolaget är Volvo Lastvagnars förra vd Karl-Erling Trogen.
Karl-Erling Trogen har tidigare utpekats som svensk representant för ett japansk-kinesiskt konsortium med batteritillverkaren Panasonic och biltillverkaren Beijing Automotive.
Den senaste veckan har det spekulerats i att Panasonic dragit sig ur och ersatts av ett kinesiskt batteriföretag.
Nu dyker Karl-Erling Trogen upp som styrelseledamot i ett företag där aktieägarna är två företag med namn som är helt okända i Sverige.
Ny Teknik har i veckans nummer en genomgång av värdena i Saab Automobile. Den unika, moduluppbyggda teknikplattformen Phoenix är det som lockar spekulanterna.
På den plattformen kan ett helt nytt modellprogram byggas, både små och stora bilar – och elhybridbilar.
- Ja det är riktigt. Phoenixplattformen är förberedd för hybriddrift. Det är möjligt att integrera högspänningsbatterier utan att ge avkall på viktiga egenskaper som krock- och köregenskaper, säger Tomas Camen, en av ingenjörerna bakom Phoenixplattformen.
Han är i dag vd för det nybildade teknikkonsultbolaget Lean Nova i Trollhättan. I Lean Nova har eliten av Saabs ingenjörer samlats för att hjälpa en ny ägare till Saabfabriken att sätta Phoenixplattformen i drift.
- Phoenixplattformen är moduluppbyggd. Bakaxeln är uppbyggd i moduler med möjlighet att bygga bilar både med och utan elektrisk drivning och med olika storlek på elmotorerna, säger Tomas Camén till Ny Teknik.
Sagt om Saabs framtid
"Om Saab Automobile får rätt ägare kommer det inte att vara några problem att rekrytera rätt folk."
Eric Geers, tidigare informationschef på Saab Automobile, nu samma jobb på kinesiska Qoros.
"En jättechans för en ny ägare som vill ha ett europeiskt premiummärke."
Matts Carlsson, ekonom och ledarutvecklare på Göteborg Management Institute.
"Jag vill skriva ett nytt kapitel i Saabs historia."
Tore Helmersson, vd för teknikparken och utvecklingsföretaget Innovatum i Trollhättan.
"Vi fick en exklusiv möjlighet att se och lära oss hur Scanias modultänkande fungerade. Det är det som är det värdefulla i Phoenixplattformen."
Mats Fägerhag, tidigare teknisk chef på Saab Automobile.
"Det finns tillräckligt med kompetens att bygga upp Saab Automobile igen."
Per Bränneby, fd klubbordförande för Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile.
Källa: Ny Tekniks intervjuer med ovanstående personer.