Fordon

Saabs GlobalEye lyfte för första gången i Linköping

Saabs GlobalEye har genomfört sin premiärflygning i Linköping. Foto: Saab

Nyligen visades Saab upp systemet för journalistkåren – och nu har Global Eye genomfört sin premiärflygning i Linköping. Under 1 timme och 46 minuter i luften genomfördes en rad tester.

Publicerad

Global Eye låter användaren övervaka luft, hav och mark. Systemet kombinerar Bombardiers flygplan Global 6000 med en rad sofistikerade sensorer, bland annat Saabs nya kraftfulla radar Erieye ER (Extended Range).

Det har gått mindre än tre veckor sedan spaningsflygplanet visades upp för journalistkåren – och onsdagen den 14 mars lyfte GlobalEye för första gången från Saabs flygfält i Linköping.

– Den första flygningen är den andra stora milstolpen inom GlobalEye-programmet på mycket kort tid. Vi visar än en gång att vi levererar enligt våra åtaganden och att produktionen av Global Eye går som planerat. GlobalEye är det mest avancerade flygburna övervakningssystem som finns på marknaden, säger Anders Carp, chef Saabs affärsområde Surveillance i ett pressmeddelande.

”Flygning gick som planerat”

Flygturen varade 1 timme och 46 minuter. En rad tester utfördes, och en mängd data samlades in för verifiering av flygplanets prestanda och modellering.

– Dagens flygning gick som vi planerat, med en prestanda som motsvarade våra höga förväntningar. Flygplanet är smidigt för piloten att hantera och det var en mycket behaglig upplevelse för mig att flyga Global Eye idag”, säger Magnus Fredriksson, provflygare på Saab i ett pressmeddelande.

Tidigare har man genomfört en serie marktester, bland annat markrullningar med hög och låg hastighet. Nu utför Saab även en omfattande modifiering av jetflygplanet Global 6000, som tjänar som plattform för GlobalEye.

Saab fick den första beställningen i november 2015 av Förenade Arabemiraten. De kallar dock systemet för Swing Roll Surveillance System (SRSS).