Fordon
Saabs förre ägare tror inte på affären
Leif Östling, vd för Scania, har synpunkter på Saabaffären. Klicka för större bild.
Leif Östling, chef för Scania ägde Saab fram till att GM tog över 1989, tror inte på Saabs långsiktiga överlevnad. Scania övervägde redan 1978 att lägga ned Saab.
- Personligen tror jag inte på det här, inte mot bakgrund av den kunskap jag har om det här och av vad jag hör från mina kollegor i branschen, säger Leif Östling till Sveriges Radios ekoredaktion.
Trots Spyker, Saab och den svenska regeringens stora optimism finns det tvivlare.
En av dom är Leif Östling, vd för Scania och med ett långt förflutet inom det som tidigare var Saab-Scania. Sveriges Radios ekoredaktion intervjuade honom med frågor om affären med Spyker.
- Det finns väldigt många emotionella bitar i det här och väldigt mycket önsketänkande. Personligen tror jag inte på det här, säger han.
Sveriges Radio ställer flera frågor till Leif Östling:
Kan inte Spyker ha en chans?
- Nej, Spyker har ingenting att tillföra, lika lite som Koenigsegg. Det man måste tillföra är att Saab måste ingå i ett större sammanhang där ungefär 60 procent av produktionen är bottenplattan, där måste man ha skalekonomi. Spyker har ingenting att erbjuda här, säger Leif Östling.
Leif Östling avslöjar i intervjun att Saab-Scanias ledning räknade på en nedläggning av personbilstillverkningen redan 1978.
- Det var helt enkelt för stora förluster och inga nya produkter. Vi såg ett berg av kostnader för produktutveckling framför oss, säger han till Ekot.
Sedan kom GM in i bilden?
- De kom in 1989.
Vad tyckte ni om det?
- Det var det enda vi kunde göra då. Vi förhandlade först med Ford och hade nästan ett avtal med dem men sedan gick de ut från affären. Vi pratade faktiskt med Fiat vid det tillfället men så kom GM in med ett bättre bud och bättre teknologi, säger Leif Östling.
Av Niklas Bodell, Affärsvärlden