Fordon

Saab söker stöd för nya elbilar

Välj bilmodell, bestäm sedan om du vill att din bil ska köras på el, bensin eller något annat bränsle. Det är tanken i ett nytt utvecklingsprojekt, där bland annat Saab och batteridrottningen Christina Lampe-Önnerud finns med.

Publicerad

Förutom Saab Automobile och Uppsalaföretaget Electroengine finns även det amerikanska bolaget Boston Power - som tillverkar litiumjonbatterier - med i en grupp företag som nu ansöker om 80 miljoner i stöd från Energimyndigheten.

Teknikparken Innovatum i Trollhättan sköter samordningen och står som ägare av projektet.

Tore Helmersson, vd för Innovatum, ser det nya projektet som en fortsättning på Electroengines arbete med att konvertera bensin- och dieselbilar till eldrift.

I somras visade Electroengine upp en eldriven Saab 9-3 cabriolet, som rönt stor uppmärksamhet sedan dess.

- Men här går vi ett steg längre. Målet är att du som kund först ska kunna välja bilmodell, sedan bestämma dig för om du vill ha en bil som går på el, bensin, etanol, diesel eller biogas, säger Tore Helmersson.

Den totala budgeten på projektet ligger på cirka 180 miljoner kronor. Ansökan till Energimyndigheten lämnades in för två veckor sedan.

Batteriföretaget Boston Power grundades av den svenska kemidoktorn Christina Lampe-Önnerud, som har tagit fram ett nytt, miljövänligt litiumjon-batteri för elbilar och plug- in-hybrider.

Tidigare har Boston Power gjort succé med sitt lilla batteri Sonata för mobiltelefoner och bärbara datorer. Datorföretaget HP använder till exemepel Sonata i sin nya miljöcertifierade laptop-serie Enviro.

Vad händer om ni inte får något stöd från staten?

- Det får vi se då, men förmodligen skulle det innebära att arbetet blir kraftigt försenat, säger Tore Helmersson.

För Saab är det viktigt att snabbt få ut el- och hybridbilar på marknaden.

Enligt uppgifter i Dagens Industri planerar biltillverkaren att släppa en helt eldriven Saab 9-3X om ett par år. Då ska även hybridversioner av 9-5 och 9-3 finnas till försäljning.