De viktigaste nyheterna i Super-Jas, eller Gripen E/F inkluderar följande.
1. En starkare motor än den nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 som bygger på General Electrics motor F404. Den nya motorn från General Electric heter F414G och är baserad på samma motor som sitter i Boeings F-18 Super Hornet. GE-motorn F414G kommer att vara anpassad för användning i enmotorigt utförande. Motorn utvecklar en dragkraft på cirka 95 kN med efterbrännkammare och väger obetydligt mer än nuvarande Gripenmotor. Den nya motorns fysiska mått är även de mycket lika den gamla vilket medför att integration endast kräver mindre förändringar. F414G har även en potential att i ett tredje definierat utvecklingssteg generera 105 kN.
2. En ny multimode AESA-radar, utvecklad av Saab och franska Thales.
3. Längre räckvidd genom större bränsletankar.
4. Större vapenlast och fler vapenfästen.
5. Nya landningsställ infällbara i vingarna istället för flygkroppen.
6. Uppdaterad cockpit med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik.
7. Krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.
Tekniska data:
Längd = 14,1 m
Vingbredd = 8,4 m
Antal vapenfästen = 10
Tomvikt = 7 ton
Internt bränsle = 3300 kg
Extern bränsle = 3800 kg
Lastförmåga = 7-8 ton
Max startvikt = 16 ton
Motor = GE F414G
Motorstyrka = 21000 lbf/95 kN
Max hastighet = Mach 1.1
Max hastighet (EBK) = Mach 2.0
Aktionsradie = 1 500 km
Räckvidd max = 3 000 km
Transporträckvidd = 6 000 km
Stigförmåga = 10 000 m 50 sek
Kraft/vikt = 1,15 (50% full), 0,97 (full), 0,62 (max)