Fordon

Saab provflög elplan i 250 km/h

Mera-planet startade i gryningen från Saab-fältet i Linköping.

Tidigt i morse genomförde Saab en provflygning med ett eldrivet flygplan och nådde toppfarten 250 km/h.

Publicerad

Provflygningen ingår i projektet Mera (More electrical research aircraft) som startats på initiativ av FMV. Projektet har pågått i fem år och avsikten är att man ska få erfarenhet av höga strömstyrkor och hög spänning i flygfarkoster.

Testflygplanet är en ombyggd motorseglare, där förbränningsmotorn bytts mot en elmotor på 20 kW. Dragkraften är mellan 600 och 700 N.

Energin kommer från 44 litium-jonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 6 kWh. (Som jämförelse är batterikapaciteten i Nissans kommande elbil Leaf 25 kWh) Hela batteripaketet väger 48,4 kg.

Planet kan hålla sig i luften ungefär 1 timme på en laddning. Det betyder att det skulle kunna flyga från Linköping till Stockholm.

- Flygningen gick bra, säger testpiloten Fredrik Müchler i ett pressmeddelande. Vi kom upp i hastigheten 250 km/h.

Andra eldrivna plan som testats de senaste åren har nått toppfarter på omkring 100 km/h. Det har rört sig om antingen batteridrivna plan eller kombinationen bränslecell/batterier.

Meningen är inte att Saab ska börja tillverka eldrivna flygplan. Planet som provflög idag är en demonstrator. Intresset fokuseras i stället mot hur litium-jonbatterier kan användas i stridsflygplanet Gripen, när allt mer avancerad utrustning i planet kräver mera ström.

- Vi överväger att använda litium-jonbatterier i nya versioner av Gripen framöver, säger Jan Hansson, projektledare för Mera hos Saab Aerosystems, i ett pressmeddelande.

En spin-off-effekt från Mera-projektet är de elektriska manövercylindrar, aktuatorer, som svenska Avitronics sålt till Boeing för användning i flygplanet 787 Dreamliner. Aktuatorer ersätter hydraulsystem exempelvis vid manövrering av klaffar och innebär en viktminskning jämfört med hydrauliklösningar.