Fordon

Saab och Patria delar på Black Hawk

Den statliga finländska försvarskoncernen Patria har fått servicekontraktet för det svenska försvarets samtliga helikoptrar. Samtidigt har Saab i Linköping skrivit underhållskontrakt med amerikanska Sirkorsky på försvarets nya Black Hawk-helikoptrar.

Publicerad

Partria, som till 73 procent ägs av finska staten och till 27 procent av det europeiska rymdbolaget EADS, meddelar i dag att man fått ett treårigt ramavtal för underhåll av det svenska försvarets helikoptrar.

Det gäller både nyinköpta Hkp16 Black Hawk, den samnordiska räddningshelikoptern Hkp14 NH90, beprövade Hkp10 Super Puma, Hkp15 Agusta 109, Hkp4 Boeing Vertol och Hkp9 Bo 105.

Patria ska täcka upp där försvarets egen underhållspersonal inte räcker till.

Samtidigt meddelar flygkoncernen Saab i Linköping att man fått uppdrag från Black Hawk-leverantörern Sirkorsky i USA att ta sköta underhållet på de 15 inköpta Black Hawk-helikoptrar som det svenska försvaret köpt in, varav två har levererats.

Saab är här Sirkoskys förlängda arm i Sverige och svarar för de schemalagda underhållsprogrammen på helikoptrarna medan Patria hjälper försvaret med det dagliga underhållet och servicen "på plattan".

På Saab i Linköping säger man att underhållskontrakt på helikoptrar har blivit en allt större verksamhet för Saab.

Den finländska försvarskoncernen Patria slog ut BAE Hägglunds i den stora terrängvagnsupphandlingen sommaren 2009 när försvaret valde Patrias pansarterrängvagn AMV framför Hägglund nykonstruerade SEP/Alligator.

Hägglunds överklagade upphandlingen som var värd 2,7 miljarder kronor, men vann inte gehör. Nu ser det ut som att Hägglund ned hela projektet med SEP/Alligator.