Fordon

Saab får order på delar till ny Airbus

Airbus A350-1000. Foto: Airbus

Airbus har lagt en order hos Saab om utveckling och tillverkning av teknik som används vid start och landning på nya planet A350-1000.

Publicerad

Saab ska konstruera, utveckla och tillverka infästningen till flygplanets landningsklaffar. Tekniken sammanfogar landningsklaffen till vingens bakkant. Den används för att underlätta start och landning.

Saab får ansvaret att konstruera, utveckla och tillverka infästningsstrukturen. Utförandet blir i såväl metall som kompositmaterial. Utveckling och inköp av verktyg ingår också i ordern.

Kontraktet löper så länge A350-1000 kommer att tillverkas och Saab är utsedd till enda leverantör av just dessa komponenter.

Affären har i nuläget ett värde på 1,1 miljarder kronor baserat på antalet beställningar, som i nuläget uppgår till 186 plan.

Airbus A350-1000 är den största av de tre varianterna i A350-familjen. Planet ger plats för 350 passagerare i tre klasser, men det kan ta över 400 passagerare med enbart ekonomiklass. Planet tillhör kategorin långflygare med en räckvidd på 15600 km.

Första leveransen av komponenter är beräknad till 2015. Planet beräknas vara klart att sättas i trafik från 2017.

Premiärflygningen för A350-serien ägde rum den 14 juni i år med ett plan ur A350-900-familjen. Den flygplansmodellen ska börja levereras till flygbolag under senare delen av 2014. Den minsta modellen A350-800 ska introduceras sist i utbudet.

A350-serien är likt Boeings 787 Dreamliner byggd i en blandning av metall och kompositmaterial. Tillsammans med en speciell motorserie från Rolls-Royce ska flygplanstyperna dra 20 procent mindre bränsle än ett äldre plan i motsvarande storlek.