Fordon

Så vill Uber lösa förarlösa godstransporter

En Volvolastbil utrustad med hård- och mjukvara från Uber för att kunna köra automatiserat på motorväg. Foto: Youtube/Uber

För att komma runt utmaningen med självkörande lastbilar i komplicerade trafikmiljöer vill Uber använda sig av flera fordon.

Publicerad

Taxibolaget Uber. som har skakat om taxivärlden, lanserade i fjol tjänsten Freights i delar av USA. Den är tänkt att funka enligt samma princip som taxitjänsten, det vill säga man anger i en app vad man vill ha fraktat och vart det ska. Förfrågan går till en ledig chaufför som antar eller nekar.

De första automatiserade transporterna ska nu ha utförts, rapporterar Techcrunch. Platsen är Arizona i USA.

Uber investerar stort i självkörande teknik och målet är att i framtiden utföra persontransporterna förarlöst. Samma sak gäller för godstransporterna men förutsättningarna är förstås annorlunda. Som det nu funkar i Arizona hämtas godset upp av mänsklig förare.

Väl framme vid en transporthub vid motorvägen möter lastbilen med den mänskliga föraren upp en självkörande lastbil. Föraren växlar trailern och kan köra hem med den egna bilen. Den självkörande bilen ger sig ut på motorvägen där det är betydligt enklare att köra automatiserat. Processen upprepas i omvänd ordning när godset ska den sista biten till kunden och därmed behöver komma av motorvägen. I det optimala fallet finns där då nytt gods som den självkörande lastbilen kan transportera någon annanstans.

I de första transporter som nu utförts har en förare suttit med även i den självkörande lastbilen.

Uber är knappast ensamma om att försöka erbjuda en billigare lösning på framtidens transporter. Här i Sverige finns utmanaren Einride, som dock vill använda fjärrstyrning för att lösa utmaningen med de komplicerade trafikmiljöerna. Klart är i alla fall att åkeribranschen utmanas från allt fler håll.