Fordon
Så vässar Volvo säkerheten i nya XC40
Foto: Volvo
Om tre veckor har Volvos helt nya XC40 premiär. Och bilen blir inte bara tillverkarens första minisuv, den ska även ta säkerheten ytterligare ett steg framåt. "Det här är det bästa Volvo kan förmå", säger Trent Victor, ansvarig för system som undviker krockar.
Det behöver knappast nämnas att Volvo är synonymt med säkerhet. Tillverkarens bilar har alltid varit i toppskiktet, och när EuroNCAP utvärderade den nya generationen XC90 och S/V90 benämndes de som de säkraste bilarna som någonsin testats.
När nya XC40 lanseras i mitten av september har det slipats ytterligare på säkerhetssystemen. Volvos UX-team och beteendevetare har studerat hur förare agerar och reagerar i olika situationer – och därifrån justerat hur bilen och dess system ska fungera. Detta i en filosofi som Volvo kallar Circle of Life.
– Vi har lärt oss av verkligheten och fått data som visar vad som orsakar en kollision. Tidigare har man trott att det är personer som tittar bort länge som är mer olycksbenägna. Men överraskande nog visade det sig vara fel. En snabb blick åt fel håll vid fel tidpunkt kan lika väl resultera i kollision, säger Trent Victor, professor vid Chalmers och ansvarig för system för att undvika krockar.
Läs mer:
Insikten fick Volvo att sätta upp en ny vision, Volvo Attentive Driving Vision. Denna innebär i all enkelhet att inga krockar ska ske på grund av ouppmärksamhet. Men hur ska man åstadkomma detta? Och hur ska det genomföras så att säkerhetssystemen bara rycker in när de verkligen behövs?
– Man kanske inte tror det, men människan är högpresterande och väldigt duktig på att köra bil. En varning gör att folk tittar upp, utvärderar och löser problem väldigt fort, säger Mikael Ljung Aust, som tillsammans med Trent Victor arbetar med förardistraktion och varningssystem.
I ett simulatortest fick Ny Teknik agera testperson och se hur förarfokus analyseras. I en fingerad trafiksituation fick vi köra en bil samtidigt som vi via pekskärmen skulle justera luftkonditioneringen följt av att ringa upp en kontakt. Det är sådana tester som ligger till grund för hur systemen utformas. Är det för invecklat så skapas riskmoment. Förardistraktion har orsakat olyckor långt innan pekskärmen kom in i kupén. För att tackla problemet krävs ett vettigt sätt att få tillbaka fokus när det krävs.
Läs mer:
Målet med utvecklingen av nya varningssystem har varit att skapa något som ska vara minimalt påträngande – samtidigt som det ger föraren tillräcklig responstid.
Redan tidigt insåg man att så kallade multipla modaliteter var rätt väg att gå. Det innebär att man varnar flera sinnen samtidigt. I nuvarande bilar varnas förare för en nära förestående frontalkrock av ett skarpt pipande samt att ”head up-displayen” lyses upp med rött.
Men i nya XC40 kommer det att vara något helt annat. I stället för synintryck så får föraren en taktil varning i form av en lätt bromspuls.
Utöver ett nytt varningssystem kommer nya XC40 vara först med att ha autobroms när man backar. Detta i en vidareutveckling av systemet som känner av om det kommer korsande trafik när man exempelvis backar ut från en p-plats.