Fordon
Så stoppas gnissel i bilen
Kommer bildörrens tätning att gnissla och knarra? En ny modell ger besked redan innan bilen börjar produceras.
Matti Rantatalo, forskare vid Luleå tekniska universitet, har utvecklat en ny simuleringsmodell som lokaliserar oljud i bilar. Tanken är att biltillverkarna redan på designstadiet ska kunna upptäcka om tätningen i framtida bilmodeller riskerar att ge störande ljud. Knak och gnissel till exempel.
- Det går givetvis att få ner kostnaderna väsentligt om man kan förutse problem i ett så tidigt skede, säger Matti Rantatalo i ett uttalande.
Utmaningen för bilindustrin är att tätningen måste kunna isolera från värme, kyla och smuts utan att glida på ett olämpligt sätt. Matti Rantatalo har bland annat utvecklat datorbaserade modeller av gummitätningar och simulerat hur oönskade ljud kan skapas när de glider längs en bildörr, ett fenomen som kallas ”stick slip”.
- Det är ungefär som att spänna en pilbåge och släppa. När tätningen släpper från dörren slungas den snabbt tillbaka, vilket skapar en ljudpuls och det är den som låter, säger han.
Forskningen har gjorts inom kompetenscentret CASTT (Centre for Automotive Systems Technologies and Testing) i samarbete med biltestindustrin i Norrbotten. Nu planerar forskarna att använda resultatet för att även testa vinterdäck.