Fordon Så ska Sveriges längsta tunnel bli säkrare GRAFIK. Förbifart Stockholm håller konjunkturen uppe. Klicka på bilden för större version. Illustration: Jonas Askergren. Den simulerade tunnelfärden känns påfallande realistisk, enligt Ny Tekniks reporter som provkört Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket De olika avfarterna utformas olika så att förare som kör sträckan ofta ska känna igen sig utan att behöva läsa på skyltarna. Här avfarten mot Ekerö. Foto: Marie Alpman Belysningen ska hjälpa föraren att inte slöa till vid ratten. Parallella ljusslingor markerar en kurva. Foto: Marie Alpman Ljus vägbeläggning i betong och belysning ska göra att tunneln inte känns så mörk, något som oroar många bilförare. Foto: Marie Alpman Genom att låta försökspersoner testa tunneln i simulator kan man bland annat ta reda på hur skyltarna ska placeras för att synas även i tät trafik. Foto: Marie Alpman Hur känns det att köra bil genom en nästan 17 kilometer lång tunnel? Ny Teknik har provkört Förbifart Stockholm. Genom att simulera tunneln innan den byggs ska den göras säkrare. Marie Alpman Publicerad 31 maj 2012 kl 13.02 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon förbifart stockholm infrastruktur
KARRIÄR Om populära utbildningen: ”Det är olyckligt att det blivit så” Efter en facklig varning om industriell ekonomis dominans bland toppstudenter får nu tre av de stora lärosätena ge sin bild.
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.