Fordon

Så ska Sverige utveckla eldrivna flygplan

Modellen är en 3D-printad skalmodell av ett Vertical Take off and Landing-koncept i skala 1:5 för testning i Chalmers Vindtunnel. Här testas ving-tiltning. På de åtta motorerna ska propellrar sitta, men är borttagna av säkerhetskäl. Foto: Klara Andreasson

Projektet Elise ska se till att landets flygindustri får en elektrifierad renässans. ”Vi ska ta fram en roadmap för hur man kan använda tekniken i Sverige”, säger projektledaren Anders Forslund.

Publicerad

Elektrifiering av bilindustrin är i full gång och även inom andra branscher är framtiden allt mer eldriven. Inom flyget har man kommit till stadiet med pilotprojekt och olika designstudier – med målet att snart har fordon i luften.

Hittills har det framförallt varit företag i Tyskland, USA och Kina som fått rubriker – men i framtiden kanske Sverige även kan vara med på ett hörn.

– Vi har en stark flygindustri i Sverige och en gång i tiden så utvecklades flyget som svar på ett hot. I dag är hotet klimatförändringarna, säger Chalmersforskaren Anders Forslund, projektledare för Elise (Elektrisk lufttransport i Sverige).

Elektrifiering kan minska flygets miljöbelastning, är tanken.

– Om vi mobiliserar runt det på samma sätt som vi gjorde när vi byggde upp flyget för att värna vår säkerhet en gång i tiden – då skulle vi kunna leda den här utvecklingen, säger han.

En plan för Sverige

Projektet har precis fått finansiering av Utmaningsdriven innovation som är en av Vinnovas satsningar på projekt som på ett innovativt sätt kan bidra till att uppnå hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

I ett första steg ska man analysera läget.

– Vi har sett att det internationellt satsas väldigt stort på elektriskt flyg. Vi ska ta fram en roadmap för Sverige. Vilka samhällsfunktioner skulle man kunna tillgodose – det elektriska flyget har många fördelar som traditionella helikoptrar och flyg saknar. Sen ska vi göra en teknisk inventering, säger Anders Forslund.

Projektets första fas kommer att löpa hela året och är en förstudie för att ta fram en strategi och samla aktörer.

– Det är viktigt att förstå att elektriskt flyg inte är som vanliga flygplan med en annan motor. Det är en helt ny typ av transportmedel. Det är heller inte intressant att bara sätta in batterier i befintliga flyg. Snarare är det så att om man skulle börja med att försöka ersätta traditionella flyg skulle man missa konkurrensfördelarna med den nya tekniken.

Namnkunniga projektpartners

Förutom Chalmers ingår LFV, forskningsinstitutet Rise Viktoria och QRTECH samt aktörer från flygindustrin i projektet. Och Vinnova har bestämt sig för att satsa en halv miljon kronor i förstudien.

Men även om 2018 blir en form av initieringsår är målet att inom några år faktiskt få fram ett exempel på hur svensk elflygindustri skulle kunna se ut.

– Det är ett anspråksfullt projekt och vi försöker spänna bågen så mycket vi kan. Efter kartläggning av samhälleliga behov och teknikinventering vill vi lägga fram ett förslag på en lämplig demonstratör. Vi vill bygga något och prova det här, säger Anders Forslund.